Forsinkelse på forsinkelse har kendetegnet det bilforhandlersystem, som EDS skulle udvikle for den danske Peugeot-importør K. W. Bruun.
Udviklingsarbejdet til en halv milliard kroner blev sat i værk i 2001, og det omfattende system skulle have været delvist i drift i 2002 og fuldt udrullet hos danske og svenske Peugeot-forhandlere i sommeren 2003.
Siden da har kodeordet været forsinkelse, og den sidste udmelding om, at systemet kom i drift og blev rullet ud hos forhandlerne i løbet af 2005, holdt heller ikke.
- Systemet testes stadig rundt omkring i huset, fortæller Peugeot Danmarks kommunikationschef Janne Bock.
Samarbejdet er ophørt
Hun tilføjer overraskende, at samarbejdet med EDS blev afbrudt i marts sidste år, og at Interdan, der er moderselskabet bag Peugeot-importøren K.W. Bruun, har overtaget udviklingen af systemet.
- Vores forventning er, at systemet er færdigudviklet om et år til halvandet, og det skal på længere sigt op at køre hos forhandlerne, siger Janne Bock.
Spørgsmålet er, om forhandlerne overhovedet vil have det nye system, efter at mange af dem har været tvunget ud i dyre mellemløsninger.
Ikke med en ildtang
- Jeg vil i hvert fald ikke røre et system fra EDS med en ildtang i hverken første eller anden generation, siger administrativ leder i Køge Bilhus Flemming Olsson eksempelvis.
De knapt 70 danske Peugeot-forhandlere og -værksteder kører i dag på systemer fra den gamle leverandør i Vejle, der oprindeligt hed JDC Data, men som i dag er et datterselskab af amerikanske ADP.
Enkelte af de svenske forhandlere bruger også det danskudviklede system.
Ingen har fået besked
Ingen af de Peugeot-forhandlere, Computerworld har talt med, er blevet orienteret om, at samarbejdet med EDS er ophørt eller har fået besked om, hvornår Peugeot Danmark forventer, at det nye system er færdigt.
Da den otte-årige kontrakt til en værdi af en halv milliard kroner blev indgået i november 2001, var der ingen grænser for optimismen.
K. W. Bruun var videnpartneren, der satte servicegiganten EDS's danske datterselskab på landkortet hos automobilforhandlerne.
Samtidig talte den nordiske EDS-direktør John Alexander om et salgspotentiale på verdensplan på otte til 10 milliarder kroner.
Kender ikke detaljerne
I dag ønsker den nuværende danske EDS-direktør, Bent Laursen, ikke at kommentere historien.
- Samarbejdet er bragt til ophør. Jeg kender ikke detaljerne, men ved at samarbejdet sluttede efter gensidig overenskomst, siger Bent Laursen.
Det har ikke umiddelbart været muligt at få en kommentar fra den daværende EDS-direktør John Alexander, som talte om et videresalgspotentiale på milliarder af kroner, men aldrig nåede at levere noget, der virkede endsige kunne sælges videre.
John Alexander har forladt Danmark og arbejder i dag for HP i Schweiz.
Heller ikke opdragsgiveren Peugeot Danmark vil fortælle om præmisserne for det afbrudte samarbejde.
- Jeg har ingen viden om erstatningskrav eller forlig, lyder det fra kommunikationschefen.