Med en ny aftale med det store amerikanske chatforum MySpace har Google sikret sig en af de mest attraktive aftaler på søgemaskine-markedet.
Med aftalen verfer Google hovedkonkurrenten Yahoo af banen, efter MySpace indtil nu har anvendt Yahoo som søgemaskine og desuden har anvendt betalte søgeresultater fra Yahoo.
MySpace - der gik i luften i 2004 - er et af verdens mest populære websites med mere end 73 millioner registrerede brugere, der primært består af unge, som via personlige profiler, billeder og lignende kan oprette netværk via sitet.
Ene-leverandør
Med aftalen bliver Google ene-leverandør af samtlige søge-funktionaliteter og ikke mindst søgerelaterede annoncer til MySpace og hovedparten af websites under News Corps onlineselskab, Fox Interactive Media.
Ifølge parterne vil Google begynde at integrere selskabets søge-tjenester og annoncerings-systemer i MySpace.com i efteråret.
Analytikere har tidligere vurderet, at MySpace.com langt fra udnytter sit omsætnings-potentiale inden for annoncer, hvilket aftalen skal hjælpe med til at ændre. Samtidig får Google - der tidligere har vist stor evne for at skabe stor omsætning inden for søgerelateret annoncering - en stor kanal til selskabets AdSense-program.
Et led i aftalen er en fordeling af Googles omsætning i MySpace-universitet. Parterne har aftalt, at Google skal betale mindst 5,3 milliarder kroner til Fox Interactive Media fra begyndelsen af 2007 til midten af 2010.
Det er dog en betingelse, at Fox Interactive Media når visse mål inden for trafikmængde og andre ting.
Fox Interactive Media og Google har en række flere samarbejds-aftaler på vej i de kommende år, meddeler de to virksomheder.
De vil ikke oplyse detaljer, men analytikere vurderer, at det er oplagt for dem at satse på blandt andet messaging-programmer og video i stil med den aftale, som Google netop har indgået med MTV.
MySpace oplyser eksakte omsætningstal, men har dog ifølge selskabet nået "store tal" med en fordobling hver fjerde måned i indeværende regnskabsår.
Læs mere om MySpace i fredagens trykte udgave af Computerworld