Google sætter sig tungt på MySpace

Google sætter sig tungt på et af verdens største websites, MySpace, som Google nu eksklusivt skal levere annoncer og søgetjenester til. Yahoo ryger ud i kulden.

Med en ny aftale med det store amerikanske chatforum MySpace har Google sikret sig en af de mest attraktive aftaler på søgemaskine-markedet.

Med aftalen verfer Google hovedkonkurrenten Yahoo af banen, efter MySpace indtil nu har anvendt Yahoo som søgemaskine og desuden har anvendt betalte søgeresultater fra Yahoo.

MySpace - der gik i luften i 2004 - er et af verdens mest populære websites med mere end 73 millioner registrerede brugere, der primært består af unge, som via personlige profiler, billeder og lignende kan oprette netværk via sitet.

Ene-leverandør

Med aftalen bliver Google ene-leverandør af samtlige søge-funktionaliteter og ikke mindst søgerelaterede annoncer til MySpace og hovedparten af websites under News Corps onlineselskab, Fox Interactive Media.

Ifølge parterne vil Google begynde at integrere selskabets søge-tjenester og annoncerings-systemer i MySpace.com i efteråret.

Analytikere har tidligere vurderet, at MySpace.com langt fra udnytter sit omsætnings-potentiale inden for annoncer, hvilket aftalen skal hjælpe med til at ændre. Samtidig får Google - der tidligere har vist stor evne for at skabe stor omsætning inden for søgerelateret annoncering - en stor kanal til selskabets AdSense-program.

Et led i aftalen er en fordeling af Googles omsætning i MySpace-universitet. Parterne har aftalt, at Google skal betale mindst 5,3 milliarder kroner til Fox Interactive Media fra begyndelsen af 2007 til midten af 2010.

Det er dog en betingelse, at Fox Interactive Media når visse mål inden for trafikmængde og andre ting.

Fox Interactive Media og Google har en række flere samarbejds-aftaler på vej i de kommende år, meddeler de to virksomheder.

De vil ikke oplyse detaljer, men analytikere vurderer, at det er oplagt for dem at satse på blandt andet messaging-programmer og video i stil med den aftale, som Google netop har indgået med MTV.

MySpace oplyser eksakte omsætningstal, men har dog ifølge selskabet nået "store tal" med en fordobling hver fjerde måned i indeværende regnskabsår.

Læs mere om MySpace i fredagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere