Nu skal der bedre styr på hvem og hvor mange, der surfer på de danske internetsider.
Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) har udpeget syv firmaer, som skal byde ind med en bedre løsning, end den måde internetmedierne i dag tæller besøgende.
Det fortæller Christian Peytz, formand for FDIM.
- Vi er i dag lidt handicappede af fænomenet unikke brugere, som i bund og grund ikke er det mest nødvendige tal at arbejde med, siger Christian Peytz.
Unikke brugere ligegyldige
Problemet er, at trafikken på nettet er eksploderet, og derfor er det nødvendigt at kunne udspecificere målingerne bedre. Samtidig forveksler mange antallet af unikke besøgende med antallet af personer, som har besøgt en webside.
Drømmen er at få en løsning, som giver et præcist og nuanceret billede af, hvem der besøger hvilke websites hvornår.
Foreningen har derfor defineret, hvad den som minimum vil have. De syv udvalgte firmaer skal så melde ud med yderligere forslag til et forbedret trafiktælle-system, fortæller Christian Peytz.
- Udgangspunktet vil stadig være en totalmåling med en lille sladrehank på websiden. Dertil skal lægges mere nøjagtige panelinformationer, som skal bygges sammen, siger Christian Peytz.
Vil sammenlignes med tv
Internetfirmaet Jubii er et af de firmaer, som tidligere har været kritiske over for det nuværende trafikoptællingssystem.
Administrerende direktør Peter Lundsgaard håber, at det nye system vil kunne sikre gennemskuelighed, så resultatet umiddelbart vil kunne sammenlignes med seertal fra tv.
- Det er fuldstændig ligegyldigt hvor mange unikke brugere en side har. Det afgørende er, hvor meget tid den enkelte bruger på de forskellige sites, og hvad de bruger dem til, siger Peter Lundsgaard.
Peter Lundsgaard understreger, at han godt er klar over, at tv-målingerne har en vis usikkerhed. Men han er villig til at acceptere den samme usikkerhed, hvis bare resultaterne bliver sammenlignelige.
- Der er jo ingen grund til at opfinde et ottekantet hjul, når vi har et rundt, som fungerer ganske godt. Samtidig vil et system som minder om tv-målingerne gøre hele processen lettere for alle parter, siger Peter Lundsgaard.
I øjeblikket betaler internetmedierne hver godt 50.000 kroner om året for optællingen af trafiktallet.