Der er opstået alvorlige revner i forholdet mellem danske Kiss og netværksgiganten Cisco, som beskylder danskerne for vise ufærdige produkter bare for at lokke investorer til.
De to firmaer lignede ellers et rent drømmematch, da Cisco sidste år lagde 374 millioner kroner på bordet for at købe Kiss Technology med base i Hørsholm.
Nu får leveringsproblemer i Australien Cisco til at tale ud om nogle af de problemer, selskabet har haft efter købet af Kiss.
- Vi har vores problemer hos Kiss; de oprindelige ejere af Kiss Technology forpligtede sig til ting, som var uopnåelige. Vi er nu overbevist om, at de hypede deres produkter for at blive solgt, og vi er nu nødt til at revurdere produktudviklingen og leveringen af produkterne til markedet, siger en Cisco-topchef til det australske medie Smarthouse.
Lageret fuldt, men fejlramt
Den australske distributør Qualifi har lageret fuldt af Kiss' nye dvd-afspiller DP600, men kan ikke levere maskinen til forhandlerne, fordi Kiss fortsat mangler at rette fejl i softwaren.
- Hver eneste dag i adskillige uger har vi jagtet Kiss for at finde en løsning, men intet er endnu blevet leveret for at løse problemet, siger Joe Salamanca fra Qualifi til Smarthouse.
Kiss har været notorisk kendt for at have problemer med softwaren i den meget ambitiøse harddiskoptager DP-558.
På it-messen Cebit i marts lovede administrerende direktør Peter Wilmar Christensen dog Computerworld, at fejlene er luget væk i den nye generation af afspillere, som har været forsinket i langt over et år.
Brug for ny stil
Alligevel er netop afspilleren DP-600 rendt ind i et stormvejr i Australien, og over for Smarthouse lægger Cisco op til, at der skal en helt anden stil til i Kiss.
- Det var et underkapitaliseret firma, som havde store ideer om det voksende hjemmemarked, men de var ikke helt så langt med nogle af deres drømme, siger Cisco-topchefen.
- De sendte produkter på markedet, som skulle være blevet i forsknings- og udviklingscenteret. Vi er nu nødt til at bringe god ledelsesskik på bordet, og det betyder, at man først taler om et produkt, når man ved, at det kan leveres, fortsætter han.
Det har ikke umiddelbart været muligt at få en kommentar fra Kiss' stifter og administrerende direktør, Peter Wilmar Christensen.