Hannover: Softwarehuset SAP tilbyder nu at finanisere it-projekter for kunder på det danske marked.
På CeBIT-messen i Hannover har koncernen annonceret, at det blot 150 dage gamle samarbejde med Siemens Financial Services nu bliver udvidet til at omfatte finansiering i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Estland.
Frister virksomheder
Formålet med tiltaget er at gøre det nemmere og billigere for mellemstore virksomheder at købe SAP-løsninger.
Derfor tilbyder SAP med Siemens Financial Services som bank at finansiere SAP-løsninger omfattende både software, hardware og services over en periode på op til syv år.
Alle størrelser af virksomheder kan gøre brug af SAP Financing, men Joachim Diers, der er ansvarlig for SAP Financing hos Siemens Financial Services understreger, at formålet er at sprede omkostningerne ved at investere i avancerede it-løsninger over tid og samtidig holde de eksisterende kreditlinier og pengestrømmen fri til virksomhedsdrift.
En form der næsten er skræddersyet til mindre og mellemstore virksomheder, der sjældent kan strække sig ret langt med de eksisterende finansieringsformer.
Mellemstore er under konstant pres
- De mellemstore virksomheder oplever et konstant pres fra de virksomheder, som de leverer til. Kravene om næsten uendelig fleksibilitet og globalisering bliver overført til de mindre virksomheder, der har et lige så stort behov for at få understøttet deres forretningsprocesser som de store koncerner. Eneste forskel er, at de ønsker løsninger, der er billigere og med mindre risiko, sagde Henning Kagermann ved SAPs pressemøde her til formiddag.
Han henledte opmærksomheden på en undersøgelse, som The Economists Intelligence Unit har udarbejdet.
Her siger mere end to tredjedele af de adspurgte direktører i små og mellemstore virksomheder fra hele verden, at it er helt central for deres vækst.
Derfor har SAP også fundet det nødvendigt, at gøre det lidt klarere, hvilke kunder selskabet taler om, når det taler om at bevæge sig ned i markedet fra de traditionelle SAP-kunder i verdens største virksomheder.
I SAP-verdenen begynder de mellemstore virksomheder ved en omsætning på 150 millioner kroner og slutter ved fire milliarder kroner.
Henning Kagermann vil sikre SAP en position som nummer et i den øverste del af markedet for mellemstore virksomheder på samme måde som blandt de allerstørste virksomheder.
De mindre virksomheder kan han godt leve med ikke at være nummer et blandt, men ønsker gradvist at forøge markedsandelen.
15 procent af salget
Han skønner, at cirka 15 procent af SAPs salg i dag stammer fra mellemstore virksomheder.
Derfor har SAP brug for nogle nye tricks som hjælp til finansiering for mindre virksomheder.
For konkurrencen er hård. Og hovedkonkurrenten er også en af SAP's tætte samarbejdspartnere: Microsoft.
Microsoft Business Solutions vil med sine Dynamics-produkter (tidligere Navision og Great Plains) have fat i den samme ende af mellemmarkedet. Men samtidig er SAP i tæt samarbejde om at få selskabets produkter til at spille sammen med Microsofts Office-produkter.
Undersøgelsen “Thinking big: Midsize companies and the challenges of growth” fra The Economist Intelligence Unit kan hentes gratis på www.eiu.com/ThinkingBig