Microsoft i Danmark udvider og vil indenfor de kommende år underskrive ansættelseskontrakter med 50 nye konsulenter, der skal arbejde for selskabets interne konsulentafdeling, Microsoft Services.
De 20 første konsulenter skal ansættes inden årets udgang, mens de øvrige skal hyres i efterfølgende år.
Afdeling fordobles
Sammenlagt betyder det, at afdelingens størrelse næsten fordobles fra de nuværende 60 medarbejdere til 110 medarbejdere, som i Microsoft Services giver råd om god anvendelse af Microsofts produkter.
Den øgede størrelse skal profilere Microsoft tydeligere i markedet og være med til at give øgede markedsandele.
- Markedet er i en positiv udvikling, og vi kan mærke en øget efterspørgsel fra vores kunder. Samtidig vil vi gerne have profileret Microsoft Services mere i fremtiden, siger Lars Nørgaard, servicedirektør i Microsoft Services.
Øget efterspørgsel
Satsningen skyldes, at Microsoft forventer fremgang for selskabets kunder, der tæller de absolut største offentlige og private virksomheder herhjemme, som eksempelvis Forsvaret, A.P. Møller - Mærsk og Danfoss.
Microsoft Services har omkring 150 kunder, hvilket betyder, at selskabet med sin nuværende størrelse ikke engang har én medarbejder per kunder.
Det skal laves om - ikke mindst fordi Microsoft Services fremover vil forsøge at stable flere af de såkaldte "fyrtårns-projekter" på benene, som skal lyse så meget op, at andre kunder får øje på Microsoft.
- Vi har for tiden sat flere mulige fyrtårnsprojekter på "hold", fordi vi ikke har kapacitet til at gennemføre dem, siger Lars Nørgaard.
Som et eksempel på et fyrtårnsprojekt nævner han udrulningen af Microsoft Business Solutions-systemet Axapta - der i dag primært sælges til små og mellemstore virksomheder - i en stor og højtprofileret virksomhed.
- Sådan noget har vi simpelthen ikke kritisk masse til at gå efter i dag, siger Lars Nørgaard.
Svært at finde folk
Selskabets typiske medarbejdere har nogle års erfaring fra andre steder i it-branchen og kender til branchens udfordringer.
Samtidig kan Microsoft Services ikke bare hyre folk fra Microsoft-partnerne, som ellers kender til rumlen, fordi de altid er med i de projekter, hvor Microsoft Services indgår.
Ifølge Lars Nørgaard øger det "jo ikke markedsandelene, hvis man bare hyrer fra hinanden".
Alt i alt gør det det til en opgave at opnormere i denne størrelsesorden.
- Det er klart, at vi har svært ved at finde folk - især som nu, hvor vi er i et marked i vækst, siger Lars Nørgaard.