Softwaremastodonten SAP har taget selskabets første skridt ind på markedet for onlinebaserede hostede CRM-systemer med lanceringen af et nyt webbaseret salgsmodul.
De såkaldte on-demand-systemer, hvor CRM-systemet drives af en serviceleverandør og blot tilgås via internettet af kunderne, er blomstret op med blandt andet Salesforce.com i spidsen.
Mens Oracle og Siebel allerede har bevæget sig ind på denne arena, så har SAP hidtil været tilbageholdende.
Det er imidlertid slut nu med selskabets lancering af en "hybrid", hvor salgsmodulet altså er et webbaseret on-demand-system.
SAP satser i modsætning til eksempelvis Salesforce.com ikke på de små virksomheder. Kunderne skal således minimum betale for 100 brugere af salgssystemet.
Da systemet bygger på samme teknologi, som SAP's øvrige software, vil selskabet blandt andet sælge systemet på, at virksomheder senere vil kunne udbygge det til et system, der drives hos virksomheden selv.
Relevant link