Google er tæt på i kapløb med Microsoft at have sikret sig en fem procent aktiepost i den amerikanske net-gigant America Online, AOL, og dermed et fastere greb om det hastigt voksende annonce-marked på nettet.
Ifølge Wall Street Journal er de sidste brikker faldet på plads, og bestyrelsen i Time Warner, der ejer AOL, vil tirsdag godkende handlen.
Google vil ifølge avisens kilder betale omkring 6,2 milliarder kroner for aktieposten.
Købet vil cementere samarbejdet mellem AOL og Google og må forventes at hjælpe AOL til at udbrede indhold fra en række sites og hjælpe Google til et større annoncesalg.
AOL er Googles største enkeltkunde og har i årets første ni måneder stået for 10 procent eller mere end 2,5 milliarder kroner af Googles annoncesalg.
Aftalen er for AOL et led i selskabets strategi om at mindske afhængigheden af selskabets internet-abonnenter og få indholdet bredt ud til et større publikum.
Microsoft har angiveligt satset stort på at få en alliance med AOL på plads i konkurrencen om det hastigt voksende annoncemarked med specielt Google og Yahoo.
Men Google er førende på markedet, og det vurderer analytikere som et væsentligt argument for, at AOL i sidste ende vil foretrække Google.