Svigtende kapacitet på netværket hos Skat

I to uger har den nye fælles skatteenhed Skat kæmpet med et fejldimensioneret netværk, der lammer både it-systemer og en IP-baseret telefoni-løsning. Kapaciteten vil først være tilfredsstillende om en måned, oplyser it-chef Thomas Juhl.

Et fejldimensioneret netværk skaber nu på tredje uge problemer i den nye enhed Skat, der blev en realitet første november som en fusion af ToldSkat og de kommunale skatteenheder.

- Vores beregninger holder ikke, og kapaciteten på netværket er derfor ikke stor nok. Det betyder, at en del af vores medarbejdere har problemer med at logge på de fælles systemer eller bliver smidt af, siger it-chef i Skat, Thomas Juhl.

Øger kapaciteten

Udover problemerne med at køre fælles it-løsninger har en del medarbejdere problemer med en ny delvist IP-baseret telefoniløsning, der også lider under den manglende kapacitet.

- Vi arbejder på at øge kapaciteten. Vi har ikke fra begyndelsen ønsket at investere i en Rolls-Royce-model, men vi må nu omvendt konstatere, at vi heller ikke kan leve med den cykel, vi har fået stillet til rådighed, siger Thomas Juhl.

Han forventer, at langt de fleste af de berørte medarbejdere i Skat i løbet af en uge vil være godt kørende igen, men at der vil gå op til en måned, før netværkskapaciteten er tilstrækkelig hele vejen rundt.

- Vi er i dialog med vores leverandører TDC, IBM og Telia om at få øget kapaciteten. Nogen steder ligger der allerede fiberforbindelser, der kan skrues op for, men andre steder skal der graves nye forbindelser ned, og det tager tid, siger Thomas Juhl.

Problemer med web-løsning

Den nye fælles skatteenhed Skat samler medarbejdere fra ToldSkat og de tidligere kommunale skatteforvaltninger på en række lokaliteter rundt om i landet.

It-problemerne er ifølge Thomas Juhl størst for de 500-600 medarbejdere, der i forbindelse med fusionen ikke fysisk er flyttet fra kommunerne til nye skattecentre.

Den gruppe medarbejdere kører via en ADSL-forbindelse browser-baserede løsninger af de fælles systemer.

- Modellen har givet os store problemer. Der er en væsentlig forskel på, hvad vores leverandører mente, løsningen kunne klare, og hvad den reelt kan klare, siger Thomas Juhl.

Han pointerer, at løsningen nu rent teknisk må formodes at være i orden, men at den manglende netværkskapacitet betyder, at det ikke virker sådan for medarbejderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere