Disciplinen Business Intelligence (BI) breder sig.
- BI er for flere gået fra at være "nice to have" til at være "mission critical", som en direktør i et dansk konsulenthus udtrykker det.
På sin vis er udbredelsen ikke den store overraskelse. Business Intelligence har været praktisereret i mange år. 15, 20, 25 år, afhængigt af, hvem man spørger.
Det har så måske bare været kaldt noget andet. Men der sker noget nu.
Flere selskaber og offentlige institutioner springer på toget, flere medarbejdere i organisationerne inddrages, og flere og flere udbydere trænger sig på fra flere sider.
Traditionelle udbydere som SAS, Business Objects, Cognos og SPSS bliver udfordret fra flere sider.
De bliver udfordret af databaseproducenter som Oracle, IBM og Teradata og af softwarehuse med traditioner inden for forretningsapplikationer som SAP og Siebel.
Og de bliver udfordret af Microsoft og mange nye spillere, der også lugter potentiale.
Summen af, hvad man hører fra branchen, er ikke til at tage fejl af: Efterspørgslen er stigende, der er muligheder, og der bliver kæmpet om at sikre sig en bid af kagen.
Computerworld sætter i de kommende to uger fokus på business intelligence. Har du forslag eller ideer til artikler kan du sende dem til onlineredaktionen@cw.dk.
Fem Business Intelligence-tendenser
1. Prognoseværktøjer bliver indbygget i mange BI-applikationer og er med til bedre at synliggøre muligheder og trends.
2. Brugen af overskuelige og letlæselige statusindikatorer, såkaldte dashboards og scorecards, tager til og afslører afvigelser i forretningen.
3. Ny integrationsteknologi henter realtidsdata ind i BI-applikationer og giver mulighed for at reagere her og nu.
4. Medarbejderes adgang til BI breder sig ned i lavere lag i organisationen og sætter gang i ændring af forretningsprocesserne.
5. Behovet stiger for medarbejdere med analytiske og statistiske evner kombineret med forretningsforståelse.
Kilde: Infoworld, IDG