Bods-taxametret tikker for hver dag, IBM's lagringsflagskibe DS8300 står i skammekrogen hos Post Danmark. Postvæsenet tør ikke køre videre på lagringsenhederne efter to alvorlige nedbrud af flere dages varighed, og parterne har indgået forlig.
? Vi får kompensation fra IBM i forhold til den periode, hvor vi ikke kan anvende vore to 8300-lagringssystemer, oplyser Post Danmarks it-ansvarlige, vicedirektør Jens Risgaard.
Vicedirektøren ønsker ikke at oplyse nærmere, hvorvidt boden betales i penge eller IBM-naturalier. Men den kan blive stor. Det nærmeste, vicedirektøren kan sige om, hvornår DS8300 sættes tilbage i drift, er ?inden årsskiftet?.
Computerworld skrev i sidste uge, at den ene af Post Danmarks nye, store IBM-lagringsenheder gik død i foråret. Jens Risgaard tilføjer, at også i juni brød et DS8300-system ned.
Det første nedbrud varede næsten en uge, og i værste fald kunne det have lammet den automatiske postsortering i landets postcentre. Situationen blev dog reddet af det andet DS8300-anlæg.
IBM fik rettet fejlen gennem en opdatering af lagringsenhedens mikrokode ? software, som er indlejret i hardwaren.
Men det gik galt igen, og også denne gang tog udbedringen flere dage, og så var det slut med Post Danmarks tålmodighed. Data fra de to store lagringsenheder blev flyttet over på langt ældre, mindre lagringsenheder fra IBM.
Problemet med DS8300 viste sig at være globalt. IBM?s længe bebudede nye lagringsflagskib var fejlbehæftet, da det i foråret blev sendt på markedet. Fejlen lå i en lille timer ? en slags ur ? der talte ned, dag for dag lagringsenheden var i brug.
Den startede med 49 dage, og når timeren var i nul, resulterede det i såkaldt bufferoverflow og dermed nedbrud. Situationen gentog sig efter genstart. Da lagringssystemer i den tunge klasse som DS8300 typisk anvendes i systemer, der skal være i drift 24 timer i døgnet året rundt, er det en altafgørende fejl.
Ifølge IBM Danmark er problemet løst endeligt, og de nye versioner af lagringsserien DS8000, som DS8300 indgår i, er fejlfrie. IBM oplyser desuden, at lagringssystemet fungerer fint hos en anden dansk kunde.
Det har Jens Risgaard ikke hørt om. Han afventer, at IBM stiller med to referencekunder som det endelige bevis for, at problemet er løst.