De, der havde glædet sig til at vinke farvel til krøllede klippekort, kontantbilletter der forsvinder i lommen, og abonnementskort der synes at udløbe, mens man venter på bussen, må væbne sig med tålmodighed endnu en rum tid.
Det elektroniske rejsekort bliver forsinket seks måneder i forhold til de skitser til tidsplaner, som blev præsenteret i 2004.
Computerworld skrev i efteråret 2004, at Rejsekort A/S forventede at underskrive kontrakt med en leverandør inden udgangen af året. Men kontrakten med East-West Danmark ApS blev først underskrevet 30. juni 2005.
Politisk proces
? Vi har måttet flytte pilotprojektet det halve år, fordi den politiske proces tog seks måneder længere, end vi havde forventet. Det er selvfølgelig ærgerligt, for vi var klar til at skrive kontrakten under før jul, siger Niels M. Clemmesen, administrerende direktør i Rejsekort A/S.
Forsinkelsen skyldes blandt andet, at DSB?s og Ørestadsselskabets investering i projektet skulle godkendes i finansudvalget. Hovedstadens Udviklingsråds investering skulle behandles i Trafikudvalget og Udviklingsrådet.
Konsortiet, der endte med at skulle løfte opgaven med at etablere, installere og drive det elektroniske rejsekort, er East-West Danmark ApS. Firmaet er 80 procent ejet af det franske Thales e-Transactions CGA, og de resterende 20 procent er ejet af Accenture I/S ? Danmark. Konsortiet har samarbejdsaftaler med TDC og DMdata.
Accentures deltagelse i projektet har ikke betydet yderligere forsinkelse af rejsekortet, og Niels M. Clemmensen understreger, at han ikke er bekymret over, at Accenture er en del af konsortiet.
Accenture?
Netop Accentures deltagelse i projektet har der været sat spørgsmålstegn ved i folketingssalen på grund af firmaets problemer med driften af lønsystemet i Københavns Kommune.
? Selvfølgelig har vi skullet svare på en masse spørgsmål, men vi har fuld tillid til Accenture. Når man først har prækvalificeret et firma, skal der i øvrigt også rigtig meget til, før man kan trække den beslutning tilbage. Hvis det var tilfældet, var der ikke mange danske virksomheder, der ville være i stand til at byde ind, siger han.
At hele rejsekort-projektet er blevet flyttet et halvt år, får ikke nævneværdige økonomiske konsekvenser ifølge Niels M. Clemmesen.
? Vi har hele tiden haft skitser til tidsplanen, men de endelige rammer ligger først fast, når kontrakten bliver underskrevet. Der er ikke nogen af parterne, der har forventninger om, at deres økonomiske beregninger har effekt, før kontrakten er på plads. Det er der, økonomien starter og sammenligningerne begynder, slår han fast.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.