Striden mellem Power og Elgiganten bliver nu lagt i politiets store skuffe med afsluttede sager.
Det sker, efter Forbrugerombudsmanden har vurderet sagen, og på den baggrund vælger Københavns Politi ikke at genoptage den. Det oplyser politiet til Ritzau.
Afgørelsen kommer efter måneders strid mellem de to elektronikgiganter, hvor Power har anklaget Elgiganten for at overtræde markedsføringsloven ved at oplyse falske førpriser eller helt undlade at angive dem i deres tilbud.
Sagen begyndte i oktober 2024, da Power politianmeldte Elgiganten og hævdede at have fundet mindst 92 tilfælde, hvor konkurrenten havde markedsført varer med en forkert førpris.
Dengang var Powers direktør, Jesper Boysen, skarp i sin kritik:
"Jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne. Vi er langt ud over almindeligt sløseri – det her er regulært og omfattende fusk med førpriserne."
Power hævdede, at Elgiganten bevidst havde vildledt kunderne for at skabe illusionen af store besparelser.
Reglerne kræver, at en førpris er den laveste pris, varen har haft de seneste 30 dage, men Power mente, at Elgiganten systematisk havde omgået dette krav.
Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og sendte sin vurdering til politiet, som nu har besluttet at lukke sagen uden videre efterforskning.
Dermed må Power erkende, at den juridiske kamp er tabt.
Elgiganten har ikke kommenteret afgørelsen offentligt. Tidligere har kæden dog forklaret, at fejl i prismarkedsføringen skyldtes menneskelige fejl og blev rettet, da de blev opdaget.