Udenlandske webbutikker er populære, når danskerne skal handle på nettet.
Det fremgår af Dansk Industris årlige analyse E-commerce Tracker. Undersøgelsen er gennemført i samarbejdet med Epinion blandt 6.279 forbrugere.
Det er i år det tyske Zalando, der indtager førstepladsen over de mest populære webbutikker blandt de danske forbrugere.
På andenpladsen finder vi dog også danske Matas, der er vokset med 0,5 procent sammenlignet med den samme liste fra i fjor, men samlet set er der kun blevet plads til fem danske virksomheder på listen.
For førte gang er den kinesiske e-handelsgigant Shein også med på listen, hvor vi ligeledes finder amerikanske Amazon samt svenske Boozst og H&M.
Sammenlignet med opgørelsen fra 2022 er Saxo, Elgiganten og Asos røget ud af listen, hvor de er blevet erstattet af Shein, Amazon og Nemlig.com.
De mest populære webshop i 2023:
1. Zalando - 6,1 procent
2. Matas - 2,4 procent
3. H&M - 1,5 procent
4. Boozt - 1,4 procent
5. Shein - 1,4 procent
6. Proshop - 1,2 procent
7. Nemlig.com - 1,1 procent
8. Magasin - 1,0 procent
9. Amazon - 1,0 procent
10. Coop - 0,9 procent