350 km/t hyper-elbil spottet på den tyske autobahn
Det er ikke hverdagskost at se biler, der er i stand til køre 350 kilometer i timen trille omkring på vejen. Særligt ikke firedørs biler, særligt ikke elbiler og særligt ikke kinesiske elbiler.
Netop sådan et syn kunne dog spottes på den tyske autobahn omkring storbyen Köln, på autobahn A3 med retning mod Frankfurt, skriver tyske Autobild.
Her trillede den kinesiske tech-gigants Xiaomis hypede SU7 Ultra hyper-elbil omkring, med sine 1.548 hestekræfter, som ifølge producenten kan køre 350 i timen og klare nul til 100 disciplinen på under to sekunder.
Bilen har forrige måned gjort sig bemærket på tysk asfalt, ved at pulverisere rekorden for produktionselbiler omkring den berømte Nürburgring-racerbane. Tiden på seks minutter og 46,87 sekunder blev næsten 18 sekunder hurtigere end den tidligere rekordholder Rimac Nevara og 21 sekunder hurtigere end Porsche Taycan.
Den absolutte rekordholder blandt produktionsbiler er Mercedes’ AMG One, som klarede turen omkring den berømte bane på lige under seks et halvt minut med tiden 6:29,09.
Banerekorden tilhører dog le Mans racerbilen Porsche 919 Evo, som klarede den 20,8 kilometer lange strækning på fantomtiden 5:19,55. En noteværdig rekord er den elektriske racerbil VW ID.R, som klarede turen på 6:05,34.
Hvor de øvrige biler, der kan klare turen på under syv minutter er dyre og eksklusive hypersportsvogn, vil Xiaomis SU7 Ultra et noget billigere bekendtskab.
I øjeblikket kan bilen forudbestilles på det kinesiske hjemmemarked, hvor den kan fås til 814.900 yuan. Det svarer til knap 800.000 kroner før eventuel told og afgifter.
Xiaomi SU7 Ultra leveres fra marts 2025.
Bilen måler i sin grundmodel 5,0 gange 1,96 meter og er 1,46 meter høj. Batteriet på 101 kWh understøtter 800v opladning og er god for op til 800 kilometers rækkevidde efter den meget optimistiske CLTC-målemetode.
Bang & Olufsen udfordrer Airpods Pro med Beoplay Eleven
De danske elektronik- og design-specialister fra Struer er ude med en ny generation af trådløse ørepropper: Beoplay Eleven.
Her sigter selskabet efter løfte barren i forhold til sine BeoPlay EX ved at tilbyde ’”endnu højere lydkvalitet takket være transformative adapativ støjreduktion og ’transparent’ lydindstilling,” skriver selskabet.
Der er her blevet kælet for særligt den aktive støjreduktion (ANC), som skulle være dobbelt så effektiv ved de dybere toner, mens et nyt setup med seks mikrofoner giver øget mulighed for at tilpasse støjdæmpningen til brugeren.
Selve headsettet er bygget omkring 9 millimeter drivere, som huses af nogle støv- og vandtæt IP57-certificerede ørepropper. Disse kan gemmes i det medfølgende etui i enten aluminium eller kobber.
Betjeningen foregår ved touch, samt en dedikeret Bang & Olufsen app.
Headsettet er godt for seks timers drift alene eller 20 timer med det etuiet. Sidstnævnte kan oplades trådløst. En særlig detalje ved batteriet er, at det kan udskiftes, når det er udtjent og imødekommer dermed EU's 2027-krav for bærbar elektronik.
Beoplay Eleven får debut i butikkerne denne uge til en vejledende pris på 3.749 kroner.