Da coronapandemien hærgede over hele verden, og alle blev sendt hjem for at arbejde, var virksomhederne generelt positivt stemte over, hvor omstillingsparate og effektive medarbejderne var, til trods for pludseligt at skulle arbejde fra primitive og interimistiske hjemmekontorer.
Men nu har piben fået en anden lyd, og virksomheder verden over kæmper med at få deres medarbejdere til at vende tilbage til kontoret.
En af dem er den svenske telegigant Ericsson, der har over 100.000 medarbejdere i Sverige.
På selskabets hovedkontor i Stockholm indførte man først, at medarbejderne skulle møde ind minimum 50 procent af tiden.
Men den regel blev aldrig håndhævet, hvilket har fået Ericssons ledelse til at skærpe reglen – og kræve, at medarbejderne nu møder fysisk ind 60 procent af tiden, svarende til tre dage om ugen. Ellers får det konsekvenser.
Jessica Nygren, viceordfører for Sveriges Ingenjörers fagforening hos Ericsson, beskriver, hvordan beslutningen blev implementeret uden større forvarsel, hvilket medførte, at mange chefer håndhævede den uden at tage højde for fleksibilitet.
“Vi ser hver dag skrækeksempler, hvor chefer kræver, at medarbejderne skal møde ind tre dage om ugen, hele dage. Men det står i politikken, at det handler om 60 procent af arbejdstiden over et år, hvilket gør en stor forskel,” siger hun til ComputerSweden.
Manglen på kontorpladser er et andet centralt problem. Ifølge Jessica Nygren er der kun plads til 50 procent af medarbejderne på kontorerne, hvilket skaber flaskehalse, når mange er til stede samtidig.
“Så man er nødt til at jonglere. Nogle steder er der masser af plads, andre steder ikke. I går sad to af mine kolleger for eksempel på toilettet og holdt møder, fordi der ikke var plads. Andre går ud og sætter sig i bilen,” fortæller Jessica Nygren.
Ericsson: "Vi tror på det menneskelige møde"
Fra Ericssons side beskriver pressechef Ralf Bagner ændringen som en mindre justering i retningslinjerne for at øge klarheden.
“I dag har Ericsson en hybridretningslinje, der bygger på, at vi tror på det menneskelige møde,” skriver Bagner i en e-mail til Computer Sweden.
Han understreger, at hver leder og medarbejder bør have frihed til at finde den bedste balance mellem kontorarbejde og hjemmearbejde.
Fagforeningen og Jessica Nygren er ikke imod mere tilstedeværelse på kontorerne, men kritiserer måden, hvorpå ændringen er blevet gennemført.
“Havde vi fået at vide, at man ønskede at øge nærværet på kontorerne, ville vi have sagt ja. Men det burde være blevet annonceret i god tid, så vi kunne have givet feedback,” siger Jessica Nygren.
Hun fremhæver, at en mere gradvis implementering, med mulighed for at tage hensyn til individuelle behov, kunne have givet en bedre overgang.
“Som det ser ud nu, føler medarbejderne sig ikke trygge, og de føler sig heller ikke velkomne på kontoret i de tilfælde, hvor de kommer i klemme på grund af den nye politik,” siger Jessica Nygren.
Ericsson fokuserer i dag på avancerede infrastrukturløsninger til tele- og dataindustrien.
Selskabet er dog nok mest kendt for samarbejdet med Sony, hvor Sony Ericsson var en af verdens mest populære mobiltelefoner i 00’erne.