Det er ikke blåstemplinger fra den finske mobilgigant Nokia, der mangler hos det århusianske it-firma Kiloo, som udvikler spil og indhold til mobiltelefoner.
Nokia har bragt en succeshistorie om Kiloo på sin hjemmeside, og senest er det nye spil "Powerbabe Flirt Club" valgt til ugens mobilapplikation af Nokia.
Det sker, efter at Nokia i 2002 valgte det unge danske it-firmas spil Popstar som det bedste i kategorien underholdning i en stor Java-konkurrence. Det spil har siden solgt mere end en halv million eksemplarer.
Hugo-succes
Hos Kiloo glæder administrerende direktør Jacob Møller sig over Nokias opbakning.
- Det gør meget. Nokia har et tiltag, der hedder Forum Nokia Professional, hvor man betaler et medlemsbeløb og seæslabet så arrangerer messer og promotion, og man har et salgsteam inde hos det. Vi ville nødigt være foruden, siger han.
Salgsmæssigt har Kiloo haft stor fremgang siden den første Nokia-hæder i 2002, og selskabet har nu knap 10 fastansatte og 25 spil i bagkataloget. Sidste år blev de solgt i mere end en million eksemplarer.
Kiloo arbejder meget med licenser og udvikler alle Hugo-spil til mobiltelefonen for danske ITE. Hugo-spillene er alene solgt i mere end en million eksemplarer.
Små beløb
De store salgstal sender dog kun begrænsede beløb videre det århusianske firma, hvis omsætning sidste år landede på omkring tre millioner kroner. Overskuddet lød på cirka 600.000 kroner.
- Hvis du sælger i Filippinerne er der en god volumen, men du får måske 50 øre per download, og så har vi nogle royalties, vi skal betale videre, fortæller Jacob Møller.
I Nordeuropa tjener selskabet fem til syv kroner per spil, men for at nå ud til mobilbrugerne er det både vigtigt med et stort distributionsnetværk og kendte varemærker.
- Vi er på vej til at lukke en licensaftale, som sikrer os tre års eksklusivret til et af de største varemærker inden for underholdning til børn. Det betyder, at en god portion af vores udvikling de næste tre år vil være fokuseret på den aftale, siger Jacob Møller.
240 udgaver
Udviklingen af spil til mobiltelefoner er en genre for sig selv på grund af antallet af mobiltelefoner på verdensmarkedet. Kiloo udvikler omkring 30 udgaver af hvert spil i otte sprogudgaver, så det kan give op mod 240 versioner af hvert spil.
Hertil kommer behovet for distribution.
- Du kan ikke sælge dit spil, hvis ikke du har et godt netværk Vi har over 170 distributører, der sælger vores spil rundt omkring i verden. Det er mange bække små, siger Jacob Møller.
Han ejer selv hele selskabet, som aldrig har lånt penge og heller ikke er på udkig efter ny kapital.
Relevante link