To cyberangreb mod softwareleverandøren CDK Global satte onsdag i sidste uge flere systemer for knap 15.000 bilforhandlere på tværs af USA ud af drift.
I en automatisk talebesked forsøger CDK Global at orientere så mange af sine kunder som muligt.
“Vi føler, at det er vigtigt at dele, at vi ikke tror på, at vi vil være i stand til at få alle forhandlere live før 30. juni," lød beskeden, skriver den amerikanske tv-station CNN.
Systemet, som altså tusindvis af bilforhandlere bruger, kan alt fra at bestille kundemøder, rapportere salg og holde kontakt med bilproducenter. Det nedbrudte system har fået flere af forhandlerne til at gå old school med pen og papir.
Ifølge Bloomberg forlanger hackerne et tocifret antal millioner dollars i løsesum, og mediet citerer en unavngiven kilde for at sige, at CDK Global forventer at betale løsesummen for at komme ud af den slemme kattepine. Der er endnu intet meldt om bagmændene udover, at de er baseret i Østeuropa.
Det amerikanske marked for såkaldt dealership management systems - DMS - er ifølge Bloomberg de seneste år konsolideret, så der er meget få leverandører af disse services, der er nødvendige på daglig basis for, at bilforhandlerne kan drive forretning.
Christel Teglers, partner i advokatfirmaet Kromann Reuters har tidligere overfor Computerworld forklaret, at det er nødvendigt at være opmærksom på “koncentrationsrisikoen” ved at være afhængig af en enkelt it-leverandør. Det kan du læse mere om her.