Den teknologiske udvikling ruller stadig hurtigere, og det skal man erkende som leder, for ellers kommer man hurtigt bag om dansen. Men man skal også mere end dét.
De fleste virksomheder har trods alt talt om digital transformation i mange år, men man er også nødt til at forholde sig til udviklingen ved at modne sin organisation digitalt, så man ser de nye teknologier som en strategisk fordel, der kan rykke virksomheden.
Sådan lyder det fra Pernille Kræmmergaard i hendes nye bog ”Mind the Gap – digital modning – dit ledelsesansvar”.
Her sætter hun sig for at forklare den digitale udvikling som seks generationer, der følger hinanden og rummer hver deres muligheder og udfordringer.
Til daglig er Pernille Kræmmergaard direktør og grundlægger af DI2X – Digitaliseringsinstituttet, ligesom hun er digital vismand og har en fortid som professor ved Aalborg Universitet og ITU.
”Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at den øverste ledelse, herunder bestyrelsen, sætter sig i spidsen for at modne organisationen digitalt og bruger det til at udvikle forretningen,” lyder det fra Pernille Kræmmergaard i bogens forord.
Mind the Gap er skrevet som en håndbog, der sætter læseren i stand til at forstå, hvor organisationen er på det, som Pernille Kræmmergaard kalder ”Generationstrappen for digital modenhed”.
Det handler ikke mindst om, hvordan man bevæger organisationen opad, samtidig med at man forstår, at forskellige afdelinger i en virksomhed kan være på meget forskellige trin.
Hvert trin har sit eget kapitel, som også fremhæver de bremseklodser, som kan bremse den videre færd.
Det kan for eksempel være etiske dilemmaer omkring brugen af data og manglen på transparens, samfundsansvar og klimaudledninger.
På klassisk vis slutter hvert kapitel med gode refleksionsspørgsmål, der gør overvejelserne konkrete og til at tage i brug med det samme, så man kan flytte sin organisation endnu et trin op ad trappen.
Mind the Gap kan være relevant for både private virksomheder og offentlige institutioner, hvor ledere på alle niveauer bør være stærkt interesserede i, hvad teknologierne rummer af muligheder – og hvordan man modner sin organisation digitalt.
Pernille Kræmmergaards forskning gennem 25 år har tidligere resulteret i bøgerne ”Digital transformation” og ”Digital modenhed”, som hænger tæt sammen med denne nye udgivelse.
Titel: Mind the Gap – digital modning – dit ledelsesansvar.
Forfatter: Pernille Kræmmergaard.