Googles populære "ad-blockers", som stopper annoncer og reklamer fra at dukke op på hjemmesider og videoer, er formentligt snart fortid.
De forskellige "ad-blocker"-tjenester hentes som en udvidelse til Googles Chrome-browser, men fra i dag vil nogle brugere af Chrome-browseren blive mødt med en besked om, at udvidelsen snart holder op med at virke.
Og nu bliver det en anelse teknisk.
Det er i første omgang kun brugere af Beta-, Dev- og Canary-udgaverne af Google Chrome, der får advarslen, når de går ind på Chrome-administratorsiden for udvidelser.
Advarslen vil sige, at ældre Manifest V2-browserudvidelser snart holder op med at virke, hvilket omfatter ad-blockers og andre indholdsfiltre, der er afhængige af Manifest V2 API.
”Dette vil blive fulgt gradvist i de kommende måneder af deaktivering af disse udvidelser,” skriver produktchefen for Chrome Extensions i et blogindlæg.
”Brugerne vil blive henvist til Chrome Web Store, hvor de vil blive anbefalet Manifest V3-alternativer til deres deaktiverede udvidelser. I kort tid efter, at udvidelserne er deaktiveret, vil brugerne stadig kunne slå deres Manifest V2-udvidelser til igen, men med tiden vil denne mulighed også forsvinde,” fortsætter indlægget.
Overgangen fra Manifest V2 til Manifest V3 har været i gang i mindst fem år. Den gør nye API'er tilgængelige for browserudvidelser og fjerner gamle.
Den nye MV3-arkitektur afspejler Googles erklærede ønske om at gøre browserudvidelser mere effektive, private og sikre.
Men internetgigantens forsøg på at gøre dette er blevet bittert anfægtet af producenter af udvidelser, der beskytter privatlivets fred og blokerer indhold. Kritikere har hævdet, at Googles nye softwarearkitektur vil føre til mindre effektive udvidelser, der beskytter privatlivets fred og filtrerer indhold.
I begyndelsen af 2025, når API-ændringerne har været tilgængelige i nogen tid i Chrome Stable-kanalen, vil Manifest V2-udvidelser holde op med at fungere.