Opdateret 14:40 med svar fra FlexDanmark nederst i artiklen.
Torsdag morgen blev FlexDanmark ramt af et it-nedbrud, der betød, at chaufførerne ikke kunne se deres ruter og derfor ikke kunne hente de borgere, som havde bestilt kørsel.
Derudover var der store problemer med at komme igennem på telefonerne, og medarbejderne kunne ikke få adgang til it-systemerne.
Klokken 08:00 var systemerne igen oppe at køre, men trafikselskabet forventer et efterslæb i form af forsinkelser og længere ventetid over hele landet som følge af it-nedbruddet.
FlexDanmark står blandt andet for it-driften hos trafikselskaberne Movia, Fynbus, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik.
Løsningen Flextrafik bliver blandt andet brugt til handicapkørsel og til at transportere børn til og fra institutioner.
I et skriftligt svar til Computerworld skriver it-chef i FlexDanmark, Michael Fristrup Hermansen, at nedbruddet skyldtes en fejl hos selskabets underlevarandør, som fandt sted under et planlagt servicevindue sent onsdag aften.
Michael Fristrup Hermansen vil ikke sige, hvem FlexDanmarks underleverandør er.
Han tilføjer, at de berørte it-systemer var utilængelige i syv timer og 40 minutter. Klokken 06:40 var alle systemer oppe at køre normalt igen.