Artikel top billede

Svigtende salg i Danmark tvinger Trifork til at nedjustere: Aktien brager ned

De danske kunder har købt langt færre Trifork-løsninger, end selskabet havde forventet. Det tvinger Jørn Larsens Trifork til at nedjustere.

Kunderne holder på pengene og tøver med at investere.

Det er realiteten for den danskstiftede it-kæmpe Trifork, der i dag nedjusterer forventningerne for resten af året.

”Vores forventning om øget aktivitet fra danske offentlige kunder i 2024 - vedrørende muligheder, der er relevante for Trifork - er endnu ikke blevet realiseret i de første fem måneder,” står der i en meddelelse fra selskabet.

Trifork blev noteret på den danske børs til en pris på 150 kroner per aktie, men det har ikke været en særlig god forretning at være aktionær i selskabet.

Efter dagens nedjustering rutsjer Trifork-aktien ned med cirka syv procent og koster nu 117,8 kroner – altså er den 20 procent billigere end for tre år siden.

”Revisionen af forventningerne skyldes et fortsat langsomt forretningsmiljø med forlængede beslutningscyklusser blandt både private og offentlige kunder,” står der yderligere i meddelelsen fra selskabet.

Trifork forventer nu en omsætning på mellem 220 og 230 millioner euro. Før nedjusteringen forventede selskabet et samlet salg på mellem 230 og 240 millioner euro.

Overskuddet før skat skæres fra tidligere mål på mellem 21,5 og 25,5 millioner euro og forventes nu at lande på mellem 17 og 21 millioner euro.

Ikke de eneste, der er ramt

Flere it-selskaber herhjemme har i løbet af de seneste år meldt om samme problem som Trifork – lange beslutningsprocesser og manglende investeringsvillighed.

Det gælder blandt andet Netcompany, der sidste år indsnævrede forventningerne til 2023.

Dog melder topchef André Rogaczewski om en langsom opblødning på markedet herhjemme. Det sagde han i Netcompanys seneste kvartalsregnskab:

Lenovo, Columbus, NNIT og Salesforce er bare nogle af de andre it-selskaber, som også har været ramt af lange beslutningsprocesser og faldende salg herhjemme.