Den administrerende direktør for norske Opera Software påstår, at udbredelsen af webbrowseren Firefox er overvurderet, skriver ZDNet.
Ifølge Jon von Tetzchner er det Firefox-mekanismen Link Prefetching, som giver en skævhed i tallene.
Link Prefetching er slået til som standard i Firefox 1.0 og betyder, at indholdet på linkede sider kan indlæses i baggrunden, mens brugeren læser en webside.
Markedsandel på 8,7 procent
Ifølge de seneste tal fra firmaet Onestat.com har Firefox en markedsandel på 8,7 procent, mens Opera kun har en markedsandel på en procent.
- Opera har en bedre mekanisme til caching, så den ikke går ind på websites så ofte som andre browsere. Firefox har tilføjet en pre-loading-funktion, som Google har gjort brug af. Det pumper tallene i statistikken, siger Jon von Tetzchner.
Operas caching-funktion er ikke det eneste, der angiveligt kan give Opera en for lav markedsandel.
Som standard er den norske browser sat til at identificere sig som Internet Explorer, hvilket brugerne manuelt skal ændre for, at Opera identificerer sig korrekt.
Den gratis udgave af Opera kommer med annoncering bygget ind i browseren, og direktøren erkender, at det kan skræmme nogle brugere.
Han forsvarer sig dog med, at Opera har brug for penge, fordi selskabet ikke har en rig onkel på samme måde som Firefox, der støttes af Mozilla Foundation.