Microsoft forcerer anti-spoofing på Hotmail

Fra november vil Microsofts tjenester Hotmail og MSN stemple e-mails som potentiel spam, hvis de ikke indeholder et mærke til at identificere afsenderen. Tiltaget er et forsøg fra Microsoft på at vinde udbredelse for selskabets egen Sender ID-teknologi til bekæmpelse af spam og spoofing.

Microsoft forsøger nu at vinde udbredelse for selskabets antispam-teknologi ved fra november at stemple alle e-mails på tjenesterne Hotmail og MSN som spam, hvis ikke afsenderen benytter teknologien Sender ID. Det skriver Cnet.

Sender ID er en specifikation, der bruger DNS-systemet til at kontrollere om en e-mail virkeligt kommer fra det internetdomæne, den påstår.

Formålet er at begrænse mængden af uopfordrede reklame-mails fra falske adresser, også kaldet spoofing. Kritikere mener dog, at Sender ID ikke er en accepteret standard og har mange begrænsninger.

- Vi tror, at Microsoft forsøger at tvinge industrien til at adoptere en ufærdig og ikke-accepteret standard, siger Dave Rand fra sikkerhedsfirmaet Trend Micro til Cnet.

En af kritikernes anker er, at Sender ID ikke understøtter e-mails, der sendes automatisk videre, også kaldet forwarding.

Microsofts indførelse af Sender ID på Hotmail og MSN sætter pres på internetudbydere og firmaer for at identificere deres servere med såkaldte SPF-data, Sender Policy Framework.

Ifølge Microsoft gøres det i dag af omkring en million domæner, og det er langt fra de mere end 70 millioner domæner, der ved slutningen af sidste år var registreret i hele verden.

Fordi store udbydere som AOL understøtter Sender ID, er det dog 30 procent af alle e-mails, der i dag indeholder Sender ID-information ifølge firmaet Messagelabs.

Som teknologi har Sender ID først og fremmest skarp konkurrence fra Yahoos antispam-teknologi Domainkeys, som for nylig blev fusioneret med Ciscos tilsvarende teknologi.

Den fusionerede teknologi har fået navnet Domainkeys Identified Mail (DKIM) og bygger på kryptering, hvor en persons offentlige nøgle kan bruges til at bekræfte afsenderens identitet.

Teknologien bruges i dag først og fremmest på Yahoos egen mail-tjeneste.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere