Microsoft forcerer anti-spoofing på Hotmail

Fra november vil Microsofts tjenester Hotmail og MSN stemple e-mails som potentiel spam, hvis de ikke indeholder et mærke til at identificere afsenderen. Tiltaget er et forsøg fra Microsoft på at vinde udbredelse for selskabets egen Sender ID-teknologi til bekæmpelse af spam og spoofing.

Microsoft forsøger nu at vinde udbredelse for selskabets antispam-teknologi ved fra november at stemple alle e-mails på tjenesterne Hotmail og MSN som spam, hvis ikke afsenderen benytter teknologien Sender ID. Det skriver Cnet.

Sender ID er en specifikation, der bruger DNS-systemet til at kontrollere om en e-mail virkeligt kommer fra det internetdomæne, den påstår.

Formålet er at begrænse mængden af uopfordrede reklame-mails fra falske adresser, også kaldet spoofing. Kritikere mener dog, at Sender ID ikke er en accepteret standard og har mange begrænsninger.

- Vi tror, at Microsoft forsøger at tvinge industrien til at adoptere en ufærdig og ikke-accepteret standard, siger Dave Rand fra sikkerhedsfirmaet Trend Micro til Cnet.

En af kritikernes anker er, at Sender ID ikke understøtter e-mails, der sendes automatisk videre, også kaldet forwarding.

Microsofts indførelse af Sender ID på Hotmail og MSN sætter pres på internetudbydere og firmaer for at identificere deres servere med såkaldte SPF-data, Sender Policy Framework.

Ifølge Microsoft gøres det i dag af omkring en million domæner, og det er langt fra de mere end 70 millioner domæner, der ved slutningen af sidste år var registreret i hele verden.

Fordi store udbydere som AOL understøtter Sender ID, er det dog 30 procent af alle e-mails, der i dag indeholder Sender ID-information ifølge firmaet Messagelabs.

Som teknologi har Sender ID først og fremmest skarp konkurrence fra Yahoos antispam-teknologi Domainkeys, som for nylig blev fusioneret med Ciscos tilsvarende teknologi.

Den fusionerede teknologi har fået navnet Domainkeys Identified Mail (DKIM) og bygger på kryptering, hvor en persons offentlige nøgle kan bruges til at bekræfte afsenderens identitet.

Teknologien bruges i dag først og fremmest på Yahoos egen mail-tjeneste.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere