Microsoft forsøger nu at vinde udbredelse for selskabets antispam-teknologi ved fra november at stemple alle e-mails på tjenesterne Hotmail og MSN som spam, hvis ikke afsenderen benytter teknologien Sender ID. Det skriver Cnet.
Sender ID er en specifikation, der bruger DNS-systemet til at kontrollere om en e-mail virkeligt kommer fra det internetdomæne, den påstår.
Formålet er at begrænse mængden af uopfordrede reklame-mails fra falske adresser, også kaldet spoofing. Kritikere mener dog, at Sender ID ikke er en accepteret standard og har mange begrænsninger.
- Vi tror, at Microsoft forsøger at tvinge industrien til at adoptere en ufærdig og ikke-accepteret standard, siger Dave Rand fra sikkerhedsfirmaet Trend Micro til Cnet.
En af kritikernes anker er, at Sender ID ikke understøtter e-mails, der sendes automatisk videre, også kaldet forwarding.
Microsofts indførelse af Sender ID på Hotmail og MSN sætter pres på internetudbydere og firmaer for at identificere deres servere med såkaldte SPF-data, Sender Policy Framework.
Ifølge Microsoft gøres det i dag af omkring en million domæner, og det er langt fra de mere end 70 millioner domæner, der ved slutningen af sidste år var registreret i hele verden.
Fordi store udbydere som AOL understøtter Sender ID, er det dog 30 procent af alle e-mails, der i dag indeholder Sender ID-information ifølge firmaet Messagelabs.
Som teknologi har Sender ID først og fremmest skarp konkurrence fra Yahoos antispam-teknologi Domainkeys, som for nylig blev fusioneret med Ciscos tilsvarende teknologi.
Den fusionerede teknologi har fået navnet Domainkeys Identified Mail (DKIM) og bygger på kryptering, hvor en persons offentlige nøgle kan bruges til at bekræfte afsenderens identitet.
Teknologien bruges i dag først og fremmest på Yahoos egen mail-tjeneste.