En stor del af landets omkring 4.000 frivillige frisørmestre får nu mulighed for at supplere saks, kam og shampoo med bredbånd og IP-telefoni gennem en aftale med teleselskabet Telsome.
Telsome har indgået en aftale med Danmarks Frisørmesterforening og skal for første gang foruden IP-telefoni levere selve bredbåndsforbindelsen i samarbejde med en stor dansk bredbåndsudbyder.
Med bredbånd i salonen får frisørerne mulighed for at droppe fastnettelefonen og dermed både spare på dankorttransaktioner og telefoni.
Fra stenalderen til nutiden
Frisørmester Peter Adamsen er formand for it-udvalget i Danmarks Frisørmesterforening, og han håber, at en stor del af medlemmerne vil tage imod tilbuddet.
- Hvis vi inden for et år eller halvandet har 1.000, så er jeg meget glad. Du skal tænke på, at frisørerne går næsten fra stenalderen og lige ind i nutiden, siger han.
Telsome er mere optimistik og håber, at op mod 75 procent af medlemmerne vil tage IP-telefoni til sig. Den enkelte salon skal betale 2.500 kroner for at slutte sig til, og Telsome kommer ud og sætter udstyret op.
Bredbånd og IP-telefoni er en del af en større it-revolution hos Dansk Frisørmesterforening, der i samarbejde med it-firmaet Eurosoft har udviklet en komplet programpakke, som frisørmestre skal betale 3.000 kroner om året for at benytte.
Et stormskridt
- Det er et stormskridt for frisørerne. Langt de fleste står stadig i dag med en kolonnebog og skriver det ind med en blyant, selv mange af de store, fortæller Peter Adamsen.
For Telsome markerer aftalen endnu et gennembrud på erhvervsmarkedet, og værdien nærmer sig ifølge selskabet et tocifret millionbeløb. Teleselskabet har nu planer om at flytte afdelingen Telsome Erhverv ud i et selvstændigt selskab.
- Inden for de seneste to måneder har vi nok firedoblet vores erhvervsdatabase. Det går virkeligt stærkt nu, og det er også de helt store, der rører på sig, siger salgsdirektør Brian Smith.
For ham er budskabet, at alt for mange virksomheder fortsat betale overpris for at ringe.
- En kunde ringede for over en million kroner til Kina hos TDC, hvor det kostede seks kroner i minuttet. Hos os ringer de for 54 øre i minutter inklusive moms, og det er dumt ikke tage den besparelse med, siger Brian Smith.
Foruden IP-telefoni og nye it-systemer arbejder Dansk Frisørmesterforening også på en ny forbrugerportal, som der er sat en halv million kroner af til. Den forventes at gå i luften til september.