Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
2024 kommer til at stå i bæredygtighedens tegn. Det gælder både i forhold til de rammer, som det kommende CSRD-direktiv og Digitale Produktpas udstikker, men også den måde virksomhederne producerer deres produkter og den måde man handler med sine kunder på.
Danske industriledere diskuterer netop nu, hvor bæredygtige de kommende krav bliver i kommerciel sammenhæng, herunder CSRD og Det Digitale Produktpas.
Det er ikke en overdrivelse at sige, at der er forskellige holdninger til, hvordan disse nye tiltag rammer industrien.
Der er ingen tvivl om, at ESG-agendaen i 2024 vil påvirke de enkelte industrivirksomheder i en kommerciel sammenhæng.
Halvdelen af disse virksomheder – full-service virksomhederne – mener, at ESG og bæredygtighed er moderat til meget vigtigt for de enkelte producenter.
Både i forhold til intern styring af produktinformationen, men også set i forhold til det miljømæssige aftryk, som produktionen efterlader.
For den anden halvdel, der er specialiseret i produktion og salg af reservedele, er bæredygtighedsagendaen knap så højt rangeret. Det skyldes i høj grad et fokus på pris og time-to-market.
Det Digitale Produktpas: Kommerciel mulighed eller byrde?
Ligeledes deler det kommende Digitale Produktpas også produktionsvirksomhederne i to lejre.
Der er dem, der ser DPP-kravet som en kærkommen mulighed til at styrke cirkularitet på deres produkter, blandt andet i forbindelse med tilbagelevering af brugte produkter, som senere kan genanvendes.
Andre informationer om genanvendelighed og reparationsmuligheder på det enkelte produkter ses også som en fordel – for dem er dataindsigten i den præcise specifikation fra produktionstidspunkt en fordel i forhold til omkostningsreduktion og materialebesparelse.
For den anden halvdel opfattes Det Digitale Produktpas mere som en tjekboksøvelse i compliance-regi.
ESG-agendaen betyder noget for købsoplevelsen
Blandt industrilederne er der bred enighed om, at der aldrig før har været større fokus på vigtigheden af at indtage en kundefokuseret tilgang i sit produktsalg.
Det er især den yngre del af målgruppen, de såkaldte ”Millenials”, der kræver transparens omkring oprindelse, produktionsmetoder og det miljømæssige aftryk på de produkter, de køber.
Denne generation af forbrugere, der er født mellem 1981 og 1996, er nu den mest fremadstormende kundegruppe i B2B-sammenhæng. De forventer digitale købsoplevelser i topklasse, hele vejen rundt – produkter, reservedele og service.
Industrivirksomheder bør tage hensyn til de ”unges” indkøbsvaner
Derfor skal industrivirksomheder være opmærksom på detaljer som brugen af bæredygtige materialer i produkter og emballage, energieffektiv logistik og positionere sig som det bæredygtige valg når kunden skal træffe en købsbeslutning.
Virksomheder har nu travlt med at optimere deres e-handelslandskab, så det taler ind til denne målgruppe.
Netop derfor er der større fokus på UX og UI, kundedata og købsmønstre. At kende sin målgruppes samlede kunderejse på et indgående niveau kommer nu før valg af teknologi og platforme.
Her tjener den danske industrivirksomhed Danfoss – der nok er bedst kendt for at producere termostater – som et godt eksempel på, hvordan de har tilpasset deres E-handel, så købsoplevelsen i dag er meget mere simpel og sammenhængende.
De har satset på en kundeorienteret tilgang, blandt andet ved at konsolidere mængden af serviceapps.
I stedet for at tilbyde mange forskellige services, der kan forskellige ting, tilbyder Danfoss nu én app, der tilbyder relevante funktioner til målgruppen.
Integrationen af bæredygtighed i e-handel er derfor ikke kun en etisk beslutning, men også en kommerciel strategi.
En voksende del af de ”unge” forbrugere foretrækker at handle hos virksomheder, der deler deres værdier omkring miljø, bæredygtighed og socialt ansvar.
Ved at implementere bæredygtige praksisser kan virksomhederne ikke blot reducere deres miljømæssige fodaftryk, men også opbygge stærkere relationer til deres kunder og differentiere sig i et konkurrencepræget marked.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.