De selvudnævnte poptøser i it-firmaet Pinkfloor havde fuld gang i udviklingen i 2004, hvor det blev til et underskud på 7,7 millioner kroner.
Det har givet en negativ egenkapital, som nu skal genoprettes, når de mange produkter til målgruppen "unge piger" snart begynder at ramme gaden.
Derfor ser administrerende direktør Camilla Lyngbo Hjort også mildt på de røde tal i firmaet, hvor mediekoncernen Egmont siden begyndelsen af 2004 har ejet aktiemajoriteten.
- Vi har haft udvikling på 10 forskellige medieplatforme samtidig. Underskuddet tager vi stille og roligt. Det er faktisk efter planen. Det koster at gå så ambitiøst ud på flere medieplatforme i flere lande samtidig, siger hun.
Dropper Playstation
Det mest ambitiøse projekt var et spil til målgruppen til spilkonsollen Playstation 2, hvor det let kan koste et større tocifret millionbeløb at skabe et konkurrencedygtigt produkt.
Pinkfloor A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 0,8 | 0,6 |
Resultat af primær drift (EBIT) | -7,2 | -1,0 |
Resultat før skat | -7,7 | -1,1 |
Resultat | -7,7 | -1,1 |
Egenkapital | -6,9 | 0,8 |
Antal ansatte | 4 | 2 |
- Vi har udarbejdet en undersøgelse på vores hjemmeside, og pigerne vil hellere have et pc-spil. Det er mere oplagt til målgruppen, fortæller Camilla Lyngbo Hjort.
Hun overvejer samtidig at gå uden om de etablerede spilforlag og i stedet distribuere spillet via nettet, hvor Pinkfloor i forvejen har godt fat i målgruppen.
Sælger virtuelt tøj
- Vi har 12.000 piger om dagen, der spiller på vores hjemmeside. Vi har fat i dem og vi har allerede bevist, at de køber ting, siger hun.
Til eksempel har Pinkfloor på en enkelt måned solgt 16.000 stykker virtuelt tøj i Norge.
Pinkfloor udvikler selv koncepter, historierne og grafikken til selskabets spil, mens den tekniske udvikling lægges ud af huset.
Århusianske Kiloo har udviklet et Java-mobilspil, som er lige på trapperne, og prisbelønnede Shockwaved har stået for Pinkfloors web-spil. Web-spillene lanceres i Sverige i dag og snart også i Tyskland.
Herudover har Pinkfloor også brugt penge på en række projekter, som ikke har med teknologi at gøre, heriblandt tegneserier til ungdomsmagasiner og en grafisk roman.