Dansk pige-spiludvikler opgiver Playstation

Omkostninger til at udvikle spil til både pc, web og mobiltelefoner var sidste år med til at give et underskud på 7,7 millioner kroner til it-firmaet Pinkfloor. Det Egmont-ejede selskab har samtidig droppet at udgive et Playstation-spil og satser i stedet på pc-platformen.

De selvudnævnte poptøser i it-firmaet Pinkfloor havde fuld gang i udviklingen i 2004, hvor det blev til et underskud på 7,7 millioner kroner.

Det har givet en negativ egenkapital, som nu skal genoprettes, når de mange produkter til målgruppen "unge piger" snart begynder at ramme gaden.

Derfor ser administrerende direktør Camilla Lyngbo Hjort også mildt på de røde tal i firmaet, hvor mediekoncernen Egmont siden begyndelsen af 2004 har ejet aktiemajoriteten.

- Vi har haft udvikling på 10 forskellige medieplatforme samtidig. Underskuddet tager vi stille og roligt. Det er faktisk efter planen. Det koster at gå så ambitiøst ud på flere medieplatforme i flere lande samtidig, siger hun.

Dropper Playstation

Det mest ambitiøse projekt var et spil til målgruppen til spilkonsollen Playstation 2, hvor det let kan koste et større tocifret millionbeløb at skabe et konkurrencedygtigt produkt.

Pinkfloor A/SÅrsregnskab
Millioner kroner20042003
Omsætning0,80,6
Resultat af primær drift (EBIT)-7,2-1,0
Resultat før skat -7,7-1,1
Resultat-7,7-1,1
Egenkapital-6,90,8
Antal ansatte42
Pinkfloor har dog fravalgt Playstation 2 og har i stedet udviklet en prototype på et spil til pc-platformen for selskabets Powerbabe-koncept.

- Vi har udarbejdet en undersøgelse på vores hjemmeside, og pigerne vil hellere have et pc-spil. Det er mere oplagt til målgruppen, fortæller Camilla Lyngbo Hjort.

Hun overvejer samtidig at gå uden om de etablerede spilforlag og i stedet distribuere spillet via nettet, hvor Pinkfloor i forvejen har godt fat i målgruppen.

Sælger virtuelt tøj

- Vi har 12.000 piger om dagen, der spiller på vores hjemmeside. Vi har fat i dem og vi har allerede bevist, at de køber ting, siger hun.

Til eksempel har Pinkfloor på en enkelt måned solgt 16.000 stykker virtuelt tøj i Norge.

Pinkfloor udvikler selv koncepter, historierne og grafikken til selskabets spil, mens den tekniske udvikling lægges ud af huset.

Århusianske Kiloo har udviklet et Java-mobilspil, som er lige på trapperne, og prisbelønnede Shockwaved har stået for Pinkfloors web-spil. Web-spillene lanceres i Sverige i dag og snart også i Tyskland.

Herudover har Pinkfloor også brugt penge på en række projekter, som ikke har med teknologi at gøre, heriblandt tegneserier til ungdomsmagasiner og en grafisk roman.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere