Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Muligheder såvel som udfordringer ved kunstig intelligens blev tydelig for de fleste i 2023, og førte til debat i offentligheden, blandt eksperter og på det politiske plan.
En vigtig milepæl blev nået, da EU 8. december 2023 vedtog AI forordningen, som skal regulere brugen af kunstig intelligens i EU. Reguleringen vil forhåbentlig være med til at skabe den tillid, som er nødvendig for, at de positive muligheder ved den nye teknologi kan udnyttes.
Netop de positive muligheder fornemmede jeg ikke var i fokus, da jeg for nylig besøgte en i øvrigt ellers meget anbefalelsesværdig udstilling på Louisiana om kreativitet og kunstig intelligens, Det uerstattelige menneske.
Den var tankevækkende, skræmmende og også lidt dystopisk. Den stod på mange måder i kontrast til min egen oplevelse i mit arbejdsliv, hvor jeg ser, at vi i højere og højere grad formår at udnytte de positive muligheder ved teknologien.
Her er fem positive trends, som jeg forventer at se blive fremherskende i indeværende år:
1) Samtalen vil skifte fra bekymring for de job, som kunstig intelligens vil kunne fjerne til at diskutere indholdet i de job, det vil skabe. McKinsey vurderer, at videnstunge og jobs, der udføres af højtuddannede personer har det største automatiseringspotentiale i Danmark.
Men i en tid med mangel på hænder i en lang række brancher må vi kunne udnytte det til en samfundsmæssig fordel, at visse mere rutineprægede opgaver kan løses langt hurtigere.
Samtidig vil en række nye jobs komme til, som vi tidligere har set ved større teknologiske omvæltninger. Et indlysende eksempel på nye job titler er prompt engineer, som allerede er en ombejlet rolle. Snart vil vi se mange flere.
2) Brugen af kunstig generede (syntetiske) data vil stige i 2024
At det er en mulighed at bruge syntetiske data i analytiske projekter er begyndt at gå op for mange forskellige industrier.
Således vurderer Gartner, at allerede i år vil 60 procent af data brugt til udvikling af AI og analytiske projekter være kunstigt generede.
Fordelene ved at anvende syntetiske data er flere. De reducerer behovet for ægte data, som kan være begrænsede eller vanskelige at indsamle.
Ægte data kan desuden indeholde bias eller være underrepræsenterede særligt på følsomme variable, som køn, alder, race, hvilket tilføjelse af syntetiske data kan rette op på.
Syntetiske data kan hjælpe med beskyttelse af personlige oplysninger ved at generere data, som ikke indeholder følsomme oplysninger men som kan bruges til at opnå nye indsigter, særligt i stærkt regulerede brancher.
3) Generativ AI vil komplementere og forstærke eksisterende AI platforme
Medicinalbranchen er er et eksempel på en branche, som med fordel kan anvende syntetiske forsøgsdata og simulerede patientpopulationer til at fremskynde kliniske forsøg. Indenfor medicinsk billedanalyse kan syntetiske medicinske billeder genereres, tilføjes til de ægte billeder og dermed forbedre eksisterende AI modellers præstation ved at sikre tilstrækkelig variation og kompleksitet i data
4) Den offentlige sektor vil i stigende grad anvende AI for at mitigere mangel på ressourcer
Den offentlige sektor er udfordret af mangel på arbejdskraft og begrænsede ressourcer.
Kunstig intelligens kan være en del af svaret på disse udfordringer. Mckinsey vurderer at den offentlige sektor har det største økonomiske potentiale af generativ AI, eksempelvis kan administrative opgaver udføres langt hurtigere, ligesom brugen af tekstanalyse og store sprogmodeller med fordel kan anvendes til at analysere de enorme sæt ustrukturerede data som de offentlige instanser modtager, genererer og skal drage essensen ud af.
De offentlige ansatte ser tilsyneladende selv også et stort potentiale ved de nye teknologiske muligheder, da 1.000 offentlige ansatte i en nylig rundspørge som Wilke har foretaget for Dansk Industri angiver, at de mener at kunne spare 18 minutters arbejde om dagen med mere hjælp fra teknologien.
5) Kunstig Intelligens kan lette presset på sundhedsvæsenet
I dag anvendes kunstig intelligens allerede i sundhedssektoren, eksempelvis som beslutningsstøtte for personale på 112 til at opdage hjerteanfald ud fra analyse af stemme og tale eller som tidligere nævnt til medicinsk billedanalyse.
Også som beslutningsstøtte til konkrete forslag til behandlingsforløb, der er målrettet mod den enkelte patient kan kunstig intelligens med fordel anvendes.
Det har længe været debatteret, at sundssektoren er en branche med store dokumentationskrav, hvor massive mængder tid bruges på dette fremfor den egentlige kerneopgave. Kunstig intelligens kan hjælpe med at reducere tidsforbruget på dokumentation og dokumentbehandling.
Eksempelvis at sygeplejersker, læger og sosu-assistenter kan indtale patientjournaler i stedet for at skrive dem på en computer.
Alt i alt ser jeg virkelig positive takter i AI-udviklingen netop nu – og ikke den dystopi, som blev udlagt for mig på kunstudstillingen.
Men den skal vi fortsat sikre os mod – ved at sikre, at teknologien udnyttes ansvarligt, etisk, gennemsigtigt, med omtanke og valideres af os mennesker.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.