Mediebureau ser penge i podcasting

Knap har fænomenet podcasting vundet indpas i Danmark, før mediebureauet IUM er klar til at gøre en forretning ud af det. Med podcasting sendes lydfiler automatisk over nettet til brugerne. Det kan have stor værdi for annoncørerne.

Podcasting, RSS, weblogs.

Nye teknologier og medieformer vinder hurtigt indpas på nettet, men hverken traditionelle medier eller annoncører er altid lige hurtige til at opfange tendenserne og gøre en forretning ud af det.

Derfor sætter mediebureauet IUM nu fokus på fænomenet podcasting i Danmark i håbet om, at annoncører vil bruge penge på at sende lyd til målgruppen.

- Det er den tendens, der er i hele mediebilledet, hvor virksomheder i virkeligheden laver deres eget format, som bliver distribueret gennem de mediekanaler, der er, populært kaldet programming, siger Henrik Busch, ansvarlig for forretningsudvikling.

Vejrudsigten

Ordet podcasting er opstået ved at sammentrække ordene Ipod og broadcasting. I princippet handler det blot om, at lydfiler automatisk sendes til brugerens pc via et specielt program. Herfra kan de kopieres til enhver MP3-afspiller.

Som distributionsteknologi bruges RSS-formatet, der i forvejen har vundet stor udbredelse blandt medier og webloggere.

Podcasting har ikke vundet indpas i Danmark endnu, selvom DMI allerede er begyndt at tilbyde sine vejrudsigter via podcasting. Seks gange dagligt bliver vejrudsigten automatisk oplæst og sendt til alle abonnenter via et RSS-feed.

Også DR har varslet, at en række udsendelser vil blive sendt via podcasting, men det er fortsat under udarbejdelse. I USA er der allerede opstået små radiostationer, som alene sender via podcasting.

Lydfiler med sponsor

Hos mediabureauet IUM ser man store muligheder i, at annoncører kan sponsorere de lydfiler, der udsendes, eller ligefrem skabe sine egne.

Den store udfordring bliver at skabe tilstrækkelig volumen.

- Det er lidt brugerne, der afgør det. Ingen troede på SMS i sin tid, men det er brugerne, der har skabt det, og det bliver også dem, der kommer til at drive det her i starten. Så vil der opstå nogle muligheder, mener Henrik Busch.

Hos Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) mener direktør Jon Lund umiddelbart, at både medier og annoncører er blevet langsommere til at udnytte de nye muligheder på både godt og ondt.

- Før dotcom-boblen var der meget stor villighed til at prøve alle mulige ting, fordi man troede, der ville komme penge i det på et tidspunkt. Verden er blevet mere realistisk og konservativ og bedre til at tjene penge, så man ikke lige så hurtigt er klar til at hoppe med på nye muligheder, siger han.

Ukendt effekt

Hos IUM erkender man problemet, som i forhold til annoncører opstår, fordi man ikke har nok erfaringer til at begrunde effekten af de penge, som skydes i en kampagne.

Alligevel ser man en vis åbenhed, for eksempel i forhold til viral markedsføring, som man for nylig gik ind i gennem et samarbejde med firmaet Goviral.

- Vi lancerer en viral case om tre uger, og vi lancerer også mobilmarketing på tværs af platforme for en dansk kunde, så jeg synes, der er en villighed til at kigge på nye mediebilleder og nye mediekanaler, men det er ikke sådan, at markedet bliver væltet af forespørgsler, siger Henrik Busch.

Som optakt til det nye fænomen har mediebureauet skabt en lydfil med interviews og snak om mulighederne for podcasting i Danmark.

Relevante link

IUMs lydfil om podcasting (MP3)

Podcasting fra DMI




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere