Teslas kamp mod nordiske fagforeninger tager endnu en drejning.
For i et jobopslag på Teslas hjemmeside søger den amerikanske bilproducent nu en specialist i statslige anliggender i Norden, der har “en dokumenteret succesrate inden for at få foretaget reguleringsændringer i Norden” med base i Stockholm eller Oslo.
“Betydelig erfaring med påvirkning af nordisk lovgivning og regulering er nødvendig,” og personen, som Tesla søger, skal hjælpe med ”at sikre, at de politiske, reguleringsmæssige og skattemæssige rammer i Norden understøtter Teslas mission,” står der i jobbeskrivelsen.
Tesla har siden slutningen af oktober kæmpet med strejker fra selskabets ansatte i Sverige, fordi Tesla nægter at lade dem indgå overenskomst med det svenske fagforbund IF Metall.
Siden har strejken spredt sig til en række sympati-aktioner fra andre organisationer, og flere havnearbejdere og transportarbejdere i både Danmark, Norge og Finland har nægtet at håndtere Tesla-biler.
Teslas kamp mod fagforeninger har senest haft den konsekvens, at bilproducenten ikke kan få leveret nummerplader til sin svenske fabrik, fordi PostNord-medarbejdere nægter at levere dem.
Også den svenske landsorganisation Transport har meldt sig ind i Tesla-striden. LO-forbundet har varslet, at al afhentning af affald ved Teslas 11 anlæg i Sverige bliver blokeret fra juleaften.
Flere pensionskasser i Danmark herunder PensionDanmark har desuden solgt alle deres Tesla-aktier til en værdi af over en halv milliard kroner som konsekvens at Teslas tilgang til fagforeninger.
Tesla står til at tabe
Elon Musk har offentligt udtrykt sin modstand overfor fagforeninger, og han har tidligere kaldt den svenske strejke for latterlig.
Men hans tilgang til overenskomster og fagforeninger er stik i mod den Skandinaviske tradition. Derfor får Musk også svært ved at ændre noget ved ansættelsen af ny nordisk specialist.
Det mener Bent Greve, arbejdsmarkedsforsker og professor ved Roskilde Universitet, der til Børsen siger, at Tesla må ende med at bøje sig og lade sine svenske ansatte indgå overenskomst.
“Der er nu så bred nordisk opbakning og sympatikonflikter i alle nordiske lande. Det nordiske marked er for stort og interessant for Tesla, til at de ønsker en langvarig konflikt, da det også kan have en indvirkning på deres position på markedet,” siger han.