Politiets it-leverandør CSC skal betale en betragtelig bod for det flere dage lange nedbrud, der lammede politiets systemer for to uger siden. Det oplyser vicerigspolitichef Peter Carpentier, der står i spidsen for Rigspolitiets dataafdeling.
? Jeg vil ikke sige prisen, men den vil blive af en størrelsesorden, der ville få ethvert firma til at gøre sit yderste for, at fejlen ikke sker igen, siger Peter Carpentier.
Boden udløses af, at CSC ikke har kunnet leve op til den oppetid for systemerne, som fremgår af kontrakten med politiet.
Nedbruddet skete onsdag den 25. maj om aftenen. Det gik blandt andet ud over sagsstyringssystemet Polsas, som er omdrejningspunktet for politiets allervigtigste opgaver. Først lørdag den 28. maj klokken ti var systemerne oppe at køre igen.
Værst ramt blev Københavns Politi. Her har man ligefrem mistet data ? omend kun i meget begrænset omfang. For alle andre politikredse fungerede backup-procedurerne, som de skulle.
Af den redegørelse, som CSC har sendt til politiet, fremgår, at problemerne opstod i forbindelse med en planlagt rettelse af visse mindre problemer med Københavns systemer.
Rettelsen kunne dog ikke gennemføres, og da systemerne skulle genstartes, viste det sig umuligt. Ifølge Peter Carpentier skyldes det dels en fejl i databasesoftwaren, dels en fejl i selve back up-softwaren. Begge dele er fra Oracle.
? Vores opfattelse er, at CSC har håndteret problemet overordentlig professionelt. Men foruden boden har vi også aftalt, at der fremover skal foretages kvartalsvise restore-test. Desuden skal vi drøfte med CSC, om der kan tænkes yderligere initiativer for at imødegå en lignende situation, siger vicerigspolitichefen.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld