Den har været undervejs længe - og den var egentlig tiltænkt at komme i løbet af foråret 2023, men nu lancere Rejsekort & Rejseplan den nye rejsebillet-app, der skal gøre det muligt at købe enkeltbilletter og pendlerkort på tværs af landet.
Den nye app skal gøre det muligt for passagererne at bruge deres billetter på tværs af busser, tog, metro og letbane og dermed gøre det lettere for passagererne at rejse.
Med den nye app skal passagererne derfor ikke bekymre sig om billetten, de køber i app'en, gælder i bussen eller letbanen i Odense, når de eksempelvis kommer fra Københavns Hovedbanegård.
Det oplyser Rejsekort & Rejseplan i en meddelelse.
Den nye Rejsebillet-app bliver den første app, hvor man kan betale sin rejse på forhånd og få adgang til alle kollektive transportformer i hele landet.
"RejseBillet erstatter ikke Rejsekort. Vi arbejder på fuldt tryk på at kunne lancere et digitalt Rejsekort. Det kommer, når vi er klar med en løsning, der er brugervenlig, sikker og tilgængelig, og det er vi i gang med at indhente tilbud på," lyder det fra Kasper Schmidt, direktør for Rejsekort & Rejseplanen.
Pre paid-løsning
Kasper A. Schmidt, der er direktør for Rejsekort & Rejseplan har tidligere sagt til Computerworld, at den nye app bliver en såkaldt pre paid-billet, hvor man betaler for sin billet i app'en med det samme, når man bestiller sin rejse.
Det er modsat af rejsekortet, der er en såkaldt pay as you go-løsning, hvor man først afregner i slutningen af sin rejse.
"Det er en løsning, hvor man går ind og taster ind, hvor man skal hen og hvorfra, vælger den rute, man gerne vil – og så har man tilknyttet sit kreditkort eller sin mobilepay, som man betaler med. Det skal være en app, hvor man køber billetter i hele landet. Vi vil gerne lave en løsning, hvor man kan finde en rejse frem i app’en og købe billetter, ligegyldigt hvor i landet man er," har det tidligere lydt fra den administrerende direktør.
Første skridt mod en digitalisering af billetkøb
Den nye app bliver beskrevet, som værende Rejsekort & Rejseplans første skridt mod digitalisering af billetkøb på tværs af landet og på tværs af transportformer.
Selskabet er også i gang med at udvikle - og har allerede testet en digitalt rejsekort-løsning i Nordjylland.
Her benyttede 2.000 brugere aktivt den digital rejsekort-app og foretog 100.000 rejser via løsningen.
De 2.0900 brugere udgjordes af et repræsentativt udsnit i forhold til alder og geografi i området.
Leverandøren af den digitale løsning, som nordjyderne har testet, hedder Fairtiq. Der er tale om en app-baseret platform, som er udbredt i Schweiz, Tyskland og andre europæiske lande.
"Vi har valgt en leverandør, der har en løsning, der også kører andre steder i Europa. Vi skal se på, om den type løsninger kan fungere i en dansk kontekst. Det bliver der lavet en evaluering af efterfølgende, som giver os et godt grundlag for at levere en mobil digital Rejsekort-løsning, som danskerne kan anvende," lød det dengang fra Kasper A. Schmidt.
Selskabet oplyser, at de i de kommende år vil tage de næste digitale skridt mod en fuld digitalisering af produkterne Rejsekort og Rejseplan, samt et alternativ til de delvist digitale eller ikke-digitale rejsende.
RejseBillet kan allerede nu hentes i både App Store og Google Play.