Hjemmearbejde er godt, men kun i passende doser.
Sådan lyder konklusionen fra amerikanske Zoom, der står bag en af verdens mest udbredte video- og kommunikationsløsninger til netop hjemme- og fjernarbejde.
Zoom fik store gennembrud under corona-pandemien, hvor brugerne væltede ind med deres akutte behov for at finde en velfungerende video-løsning til storgrupper og lignende, der kunne fungere i stor skala.
Men selv om selskabet er bygget op omkring en samarbejdsløsning til fjernarbejde, må selskabet bare nu erkende, at det ikke fungerer optimalt, når for mange af medarbejderne sidder hjemme.
Zoom vil derfor nu have, at alle medarbejdere, der bor i nærheden af et af selskabets kontorer, møder ind på arbejde mindst to dage om ugen.
Det fysiske fremmøde skal fremme blandt andet effektivitet og innovation blandt de 7.400 medarbejdere.
“Som selskab er vi [med fysisk fremmøde, red] i en bedre position til at anvende vores egen teknologi, fortsætte med at innovere og understøtte vores globale kunder,” lyder det fra Zoom.
Selskabet er i sagens natur storbruger af sin egen video-teknologi, og sådan vil det fortsat være - ikke mindst når det gælder kontakt med de ansatte, der ikke bor i nærheden af et af de fysiske kontorer.
Også Google, Amazon, Salesforce og mange andre har efter corona-pandemien gradvist kaldt deres medarbejdere tilbage på kontorerne.