Zoom har ændret sine servicevilkår.
Det betyder, at Zoom fremover ændrer vilkårene for brug af brugerdata, og sikrer techgiganten eksklusive rettigheder til "Service Generated Data" (SGD), så de blandt andet kan bruges til at træne AI- og ML-modeller.
I afsnit 10.2 af de nye vilkår skriver Zoom:
"Du giver dit samtykke til Zooms adgang, brug, indsamling, oprettelse, ændring, distribution, behandling, deling, vedligeholdelse og lagring af tjenestegenererede data til ethvert formål, i det omfang og på den måde, det er tilladt i henhold til gældende lov."
"Herunder med henblik på produktet og serviceudvikling, marketing, analyse, kvalitetssikring, maskinlæring eller kunstig intelligens (herunder med henblik på træning og tuning af algoritmer og modeller), træning, test, forbedring af tjenesterne, softwaren eller Zooms andre produkter, tjenester og software, eller enhver kombination heraf, og som ellers angivet i denne aftale."
Zoom argumenterer for, at denne datahåndtering er nødvendig for at levere tjenester til brugeren.
I Afsnit 10.4 skal brugere acceptere at give Zoom:
"En evig, verdensomspændende, ikke-eksklusiv, royaltyfri, underlicenserbar og overdragelig licens."
Derudover accepterer brugeren – og hold nu fast – at give Zoom alle andre rettigheder, der er nødvendige for at omfordele, offentliggøre, importere, få adgang til, bruge, gemme, overføre, gennemgå, afsløre, bevare, udtrække, ændre, reproducere, dele, vise, kopiere, distribuere, oversætte, transskribere, skabe afledte værker og behandle kundeindhold og udføre alle handlinger med hensyn til kundeindholdet.
Dette er blandt andet med henblik på evnen til at levere ydelser, men også med henblik på, at Zoom gerne vil bruge data til produktudvikling, marketing, analyse, træning af AI og meget mere.
Ingen lyd, video eller chat uden samtykke
Det nye vilkår har skabt røre blandt GDPR-professionelle og internationale medier, hvilket har fået selskabet til at sende udtalelser samt en nyt blogindlæg om emnet. Derudover har selskabet også ændret i teksten i vilkårene med følgende:
"På trods af ovenstående vil Zoom ikke bruge lyd-, video- eller chatkundeindhold til at træne vores kunstig-intelligens-modeller uden dit samtykke."
Efter modvind i medierne, da disse nye vilkår blev opdaget udsendte Zoom en meddelelse:
"Zoom-kunder beslutter, om de vil aktivere generative AI-funktioner, og separat om de vil dele kundeindhold med Zoom med henblik på produktforbedring. Vi har opdateret vores servicevilkår for yderligere at bekræfte, at vi ikke vil bruge lyd-, video- eller chatkundeindhold til at træne vores AI-modeller uden dit samtykke," lyder det fra Zoom til flere medier – heriblandt Computing.
I selskabets blogindlæg understreger Smita Hashim, produktchef hos Zoom, endnu engang, at der ikke er tale om video, chat og lyd til træning af AI uden brugernes samtykke.
Hun understreger også, at Zoom ikke vil bruge kundedata som uddannelsesjournaler eller beskyttede helbredsoplysninger, til at træne kunstig intelligens-modeller uden brugernes samtykke.
Anden data, som servicegenereret data skabt af kunder, opfatter Zoom det dog som deres ejendom for at kunne ændre sine produkter.
"Vi ønskede at være transparente omkring, at vi opfatter dette som vores data, så vi kan bruge servicegenererede data til at gøre brugeroplevelsen bedre for alle på vores platform," skriver produktchefen og fortsætter:
"For eksempel er det nyttigt generelt at vide, hvilket tidspunkt på dagen i en bestemt region vi har stor brug, så vi bedre kan afbalancere belastninger i vores datacentre og give bedre videokvalitet til alle vores brugere."
Derudover skriver hun, at kontoejere Zoom-kontoejere og -administratorer kontrollerer, om disse AI-funktioner skal aktiveres for deres konti. Dertil får brugere en besked om, når Zooms generative AI-tjenester er i brug.