Det uafhængige amerikansk regeringsorgan Federal Trade Commission (FTC), som skal sikre den frie konkurrence og beskytte forbrugerne mod unfair forretningsmetoder, har stævnet Amazon for bevidst at have narret millionvis af kunder til at tilmelde sig et Prime-abonnement.
Det skriver The Verge.
I pressemeddelelsen fra FTC lyder det, at regeringsorganet griber ind over for Amazon for "dets årelange indsats for at tilmelde kunder til sit Prime-program uden deres samtykke."
Samtidig angklager FCT Amazon for at have gjort det meget svært for kunderne at framelde sig Prime-abonnement igen.
"Disse manipulerende taktikker skader forbrugere og lovlydige virksomheder på samme tid. FTC vil fortsat energisk beskytte amerikanerne mod 'mørke mønstre' og andre uretfærdige eller vildledende praksisser på digitale markeder," udtaler Lina M. Khan, formand for FTC, i meddelelsen.
De 'mørke mønstre', der er tale om, er brugerflader på Amazons hjemmesider og apps, der nærmest tvinger brugerne til at trykke på de ting, Amazon vil have dem til. I nærværende tilfælde har det i mange tilfælde været lettere for forbrugerne at købe varer ind hos Amazon med et Prime-abonnement, end at finde muligheden for at købe varerne uden et abonnement.
"Iliaden"
Processen med at annullere abonnementer var ifølge FTC aldrig tiltænkt at være let. Snare tværtimod: Den skulle være så svær, som overhovedet mulig, så man undgik, at kunderne opsagde deres abonnement. Ellers ville det risikere at påvirke Amazons bundlinje negativt, lyder det i meddelelsen.
Internt i FTC blev hele processen kaldt for 'Iliaden', der er en henvisning til den græske oldtidsforfatter Homers værk bestående af 24 sange og mere end 16.000 linjre om trojanerkrigen, fordi processen netop var ligeså lang og rigid.
FTC lader det også forstå i stævningen, at Amazon forsøgt at forhale og forhindre regeringsorganets undersøgelser.
"FTC's påstande er falske"
I en udtalelse til The Verge kalder Amazons talsperson Heather Layman FTC's påstande for falske.
"Sandheden er, at kunderne elsker Prime, og vi gør det klart og simpelt for kunderne at tilmelde sig eller afmelde deres Prime-medlemskab."
Ifølge Layman har FTC ikke informeret Amazon forud for offentliggørelsen af stævningen.
"Selvom fraværet af den normale proces for dialog er ekstremt skuffende, ser vi frem til at bevise vores sag i retten," lyder det fra talspersonen.