Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

It-professionelle bruger for meget tid på rutineopgaver

Ansatte i virksomheder bruger for meget tid på opgaver, som burde automatiseres. I Danmark er det specielt det offentlige, der hænger i bremsen.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En undersøgelse lavet af analysevirksomheden ABBY viser, at medarbejdere i Storbritannien bruger op mod to måneder om året på trivielle opgaver, der let kunne automatiseres, og at beslutningstagere bruger op mod 54 dage på denne type opgaver.

Men det er ikke kun på den anden side af Nordsøen, at situationen ser sådan ud. I Danmark rammes vi også af den tendens. Selv it-professionelle bruger uforholdsmæssig megen tid på opgaver, der ikke er deres kernekompetence, og som burde automatiseres.

”Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark bruger for meget tid på opgaver, der kan automatiseres – både på opgaver, der kan automatiseres fuldkommen, eller hvor dele af opgaven kan automatiseres,” fortæller Morten Thiessen, formand for ansattes råd i Ingeniørforeningen IDA til AOD PRO.

Han ser dog også et vist dilemma i situationen, for jo mere komplekst vores arbejdsliv bliver, jo flere opgaver kommer der til, som ikke har noget med kerneopgaverne at gøre.

”Det følger med, og derfor skal vi være opmærksomme på at automatisere, hvor det kan gøres, for ellers spiller vi tiden,” siger Morten Thiessen.

Det passer fint med undersøgelsen fra ABBY, for her har man afdækket, at det mest er de meget komplekse og papirbaserede processer, der bruges alt for meget tid på, og det er lige præcist den slags opgaver, som let kan automatiseres. Opgaver der, ifølge undersøgelsen, gør jobbet sværere at udføre, og som endda får nogle til at sige jobbet op.

Drives af bundlinjen

Morten Thiessen ser dog, at det også er en situation, der i høj grad bliver – eller som bør – drives af bundlinjen.
”Det er et spørgsmål om bundlinje og ikke proces, og danske virksomheder er generelt gode til at holde øjet på bundlinjen. Men det er også nødvendigt, for de, der ikke har et konstant fokus på at få automatiseret de opgaver, der kan automatiseres, vil ende som sorteper rent forretningsmæssigt,” pointerer Morten Thiessen.

Automatiseringen er også med til at øge medarbejdertilfredsheden, viser undersøgelsen fra ABBY. Langt hovedparten af dem der har investeret i smart software til at hjælpe deres ansatte var tilfredse med det afkast, investeringen havde givet dem, og 89 procent sagde, at de havde kunnet udnytte teknologien, specielt når det kom til at håndtere rutineopgaver.

Der var eksempler på, at kunstig intelligens havde hjulpet virksomheder med at sortere data og dokumenter, minde om opgaver, der ventede på at blive udført, og ikke mindst digitalisere papirgangen.

Forskel på privat og offentlig

Det er dog ikke alle virksomheder, som står med samme udfordringer. Morten Thiessen fortæller, at når det kommer til danske virksomheder, hvor it-udviklingen foregår, er folk i høj grad selvorganiserede, meget lidt hierarkiske og ikke på samme måde bundet af autoritære doktriner som de mere traditionelle virksomheder.

”Det betyder, at der hvor udviklingen foregår, der sker automatiseringen fornuftigt og udramatisk,” pointerer Morten Thiessen.

Det gælder dog ikke for andre typer virksomheder, og helt galt går det når det kommer til det offentlige.

”Specielt i det offentlige, hvor administration er en væsentlig del af opgavens udførsel, er det problematisk at få automatisering indført,” siger Morten Thiessen.

Men han påpeger samtidig, at der er et andet fokus på løsningernes kvalitet, når du bliver myndighedsudøvende.

”Her bliver forudsigelighed vigtigere end kvalitet,” mener Morten Thiessen og fortsætter:

”Offentlige virksomheder er virkelig dårlige til at udvikle nye løsninger. Vores danske offentlige myndigheder er nok gode i forhold til andre lande, men de er virkelig dårlige i forhold til den private sektor.”

Men selvom den private sektor er foran på point, når det kommer til automatisering, så der stadig et par områder der bekymrer Morten Thiessen.

”Har vi de rigtige kompetencer og har vi nok af dem? Og hvordan får vi sikret den fornødne opmærksomhed i ledelsen, så de kan forstå, hvor vigtigt automatisering af trivielle opgaver er for bundlinjen,” siger Morten Thiessen og slutter:

”På det administrative område er der altid noget at hente. Vi er gode til ERP-systemer, men alt kan gøres bedre.”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere