Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Verden har forandret sig radikalt i løbet af 2020. Den globale pandemi har ændret grundvilkårene i alle brancher, og den teknologiske udvikling er blevet accelereret markant for at understøtte virksomheder, samfund og sundhedsvæsener. Den udvikling har også påvirket Lenovos visioner for fremtidens teknologi, som blev afsløret på den netop overståede konference Tech World 2020, som Lenovo afholdte for femte gang.
Eventen i år blev for første gang afholdt virtuelt, og her har de tusindvis af deltagere kunnet høre om følgende visioner:
Fremtidens arbejde er en hybrid
Mange medarbejdere på tværs af industrier har i de forgangne måneder arbejdet hjemmefra, og dette er blot begyndelsen til et opbrud på arbejdsmarkedet, hvor vi i højere grad bruger hybride arbejdsformer. Mange har nemlig opdaget fordelene ved at arbejde hjemmefra. Men det stiller særlige krav til de teknologier, vi har adgang til fra hjemmet.
“Med den rette teknologi kan medarbejdere bedre multitaske og høste fordele som øget fokus og effektivitet, hvilket kan føre til en bedre work-life balance,” siger Eric Yu, Senior Vice President og General Manager for Lenovos Intelligent Devices Groups Small and Medium Business (SMB) Segment.
I de nuværende arbejdsmiljøer er medarbejderoplevelser vigtigere end nogensinde. Og en undersøgelse fra Lenovo viser da også, at it-ledere over de næste to år forventer at hæve investeringer i medarbejderoplevelser til næsten det dobbelte niveau sammenlignet med i dag.
Nye butiksoplevelser
Virtuelt arbejde er ikke en mulighed for alle brancher. Og nogle foretrækker det ganske enkelt ikke. Fysiske butikker får igen behov for at tiltrække kunder. Mange har løst problemet ved at bevæge sig fra kun at have direkte salg i butikken til en omni-channel-model, hvor salg foregår på nettet, men afhentning foregår i butikken. På den måde kan detailbutikker udnytte deres lager, fastholde lokale kunder og samtidigt reducere omkostninger.
“Fysiske butikker tilbyder unikke oplevelser for kunderne, og den kan ikke genskabes til fulde på nettet. Med vores ThinkIoT Smarter Store Solutions kan vi hjælpe detailhandlen med at skabe kundeoplevelser, som adskiller sig fra mængden og samtidigt forbedrer bundlinjen, så de kan opnå vækst selv i udfordrende økonomiske tider,” siger John Gordon, President for CIoT Business Group hos Lenovo.
Et virtuelt sundhedsvæsen
Digitale konsultationer gik fra at være bekvemt til at være en nødvendighed i starten af marts. Udviklingen er gået stærkt, og med udbredelsen af videomødeværktøjer som fx Lenovo Virtual Rounding er det svært at forestille sig, at digital kommunikation med læger og sundhedspersonale ikke bliver en fasttømret del af sundhedsvæsener over hele verden fremover.
”Lenovo Virtual Rounding blev hurtigt udviklet og sendt på markedet som modsvar til det akutte behov i sundhedsvæsener verden over. Lægekonsultationer er fundamentale for god sundhedspleje, og denne løsning sikrer værdifuld ansigt-til-ansigt kommunikation og gør samtidigt patientbesøg effektive, bekvemmelige og sikre,” siger Dr. Bob Monteverdi, Lenovos direktør for Global Healthcare Solutions, Intelligent Devices Group.