Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Butiksdisplay ser kunderne og viser målrettede reklamer

Et nyt, opsigtsvækkende display kan aflæse kunderne og vise tilpassede reklamer. Målingen afgør blandt andet alder og køn. I udvidet version kan det smarte display også afsløre indkøbsmønstre hos potentielle kunder.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

At købe ind er ikke længere en privatsag. Taiwanesiske Shuttle har nemlig udviklet et aflangt, smart display, som gennem biometriske målinger af kunderne kan aflæse alder, køn og indkøbsmønster. Det giver butikker helt nye muligheder.

Ud fra de givne kriterier kan en butik nemlig indstille displayet til at vise målrettede reklamer – skateboards til 15-årige og slips til mænd for eksempel.

Der er tale om en såkaldt PoS-enhed (Point of Sales), der for eksempel kan placeres på en butikshylde eller et andet sted i butikken, hvor kunderne kommer forbi.

”Vores løsning gør det muligt at afvikle informations- og reklamemeddelelser præcis der, hvor beslutningen om at foretage et køb ofte foretages, på hylden,” forklarer Tom Seiffert, marketingchef hos Shuttle.

Målrettet marketing

D230, som displayet hedder, har et indbygget kamera, som efter biometrisk genkendelse afspiller målgruppespecifikt indhold på den aflange skærm. Skærmen kan inddeles i op til fire sektioner, der sender forskellige reklamer.

Bag skærmen ligger en seks-kernet ARM-processor med op til 1,8 GHz, integreret grafik og 16 GB eMMC-flashhukommelse. Hukommelsen til indhold kan udvides ved hjælp af den indbyggede micro SD-kortlæser.

Indholdet deles via netværk med PoE-understøttelse og overføres gennem et LAN- eller WLAN-netværk. Selve opsætningen af Android-baserede D230 foregår via mobile apps.

Ekstra funktioner i server-version

D230 findes også i en udvidet version med server-funktionalitet. Her vil systemet aflæse kundeadfærd og vurdere, hvad der skal vises ud fra elleve forskellige alderstrin.

Trådløst kan systemet løbende indstille visning af relevante reklamer for præcise målgrupper. Data kan også bruges til at vurdere, om displayet sidder optimalt eller skal omplaceres for bedre synlighed.

Prisen for D230 er 517 euro (cirka 3800 kroner) plus moms. Prisen på serverversionen er ikke offentliggjort endnu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere