Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Polestar blev født i motorsporten i slutningen af 1990'erne via Volvo, og genetikken fra datidens racerbaner og performance-tuning er også en naturlig del af det selvstændige Polestar-brands elbiler i dag. Det er netop den del af Polestar-DNA’et, der nu kan aktiveres for indehavere af Long range Dual motor-versionen af Polestar 2 i Europa og i Kina.
Ifølge Polestars administrerende direktør, Thomas Ingenlath, skal frigivelsen samtidigt være med til at styrke Polestars position:
"Opgraderingen viser, at Polestars teknologi er sat i verden for at transformere forholdet mellem bilvirksomheder på den ene side og kunder på den anden. Vi er virkelig stolte over den køreoplevelse, man får i Polestar 2. Det er i forvejen en sjov bil at køre i, men med opgraderingen, bliver oplevelsen endnu større, og de brugere, der ønsker det, får adgang til lidt ekstra spænding," siger Thomas Ingenlath.
Polestar bruger allerede den tekniske ekspertise på visse hybride Volvo-køretøjer gennem ‘Polestar Engineered’, der tuner software med henblik på performance. Dette indebærer nye muligheder for fuldt elektrificerede køretøjer og giver Polestar 2-brugere, der er glade for spænding i hverdagen, mulighed for at give effekten af den firehjulstrukne drivlinje et nøk opad og en om muligt endnu skarpere køreoplevelse.
Mere sportslig køreoplevelse
Opgraderingen, som blev fremvist i forsøgsversionen af Polestar 2 tidligere på året på Goodwood Festival of Speed, tilføjer 50 kW og 20 Nm til den dobbelt-motoriserede drivlinje med en samlet effekt på 350 kW (476 hk) og 680 Nm (502 lb. ft).
Den skærpede reaktionsevne giver også en mere sportslig køreoplevelse generelt, og accelerationshastigheden fra 0-100 km/t er blevet reduceret til 4,4 sekunder. Den ekstra effekt og det ekstra drejningsmoment er tilgængelig som et "boost" mellem 70 og 130 km/t, hvilket resulterer i en endnu hurtigere acceleration i mellemområdet. Accelerationen fra 80 til 120 km/t tager kun 2,2 sekunder, hvilket er et halvt sekund hurtigere end i standardbilen.
Opgraderingen er blevet udrullet til Polestar Extras-webshoppen og kan erhverves til udvalgte biler. Opgraderingen downloades som en software-download, som leveres til Polestar 2 med en OTA-opdatering (Over-the-Air). At opgraderingen kan erhverves online og implementeres på distancen viser, at Polestar er i stand til at begå sig i en bilverden, der bliver stadig mere digital.
https://www.altomdata.dk/polestar-2-test-staerk-tesla-rival-med-google-ombord/