Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

89 procent af alle danske it-medarbejdere vil gerne arbejde hjemmefra mindst en gang om ugen

It-medarbejderne har talt: Fremover vil vi også kunne arbejde hjemmefra. Ganske enkelt fordi det øger produktivitet og arbejdsglæde.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En ny analyse blandt 2.500 it-professionelle, der er foretaget af Computerworld it-jobbank, viser, at ni ud af ti it-medarbejdere fremover vil arbejde hjemmefra. 50 procent siger, at hjemmearbejde har skabt større arbejdsglæde, mens 56 procent fortæller, at de er mere produktive hjemmefra.

”Effekten af coronaen er måske en af de største forandringer, der har ramt branchen de seneste år. Mange virksomheder bliver ganske enkelt nødt til at gentænke hele arbejdsdagen og måden de leder deres teams på. Ellers forsvinder deres medarbejdere over til konkurrenten,” udtaler Annette Otto, formand for IT-Branchens kompetenceudvalg og SVP People, Brand & Sustainability i Atea.

Næsten to ud af tre (62 procent) siger da også, at måden de arbejdede på før coronaen var gammeldags.

It-medarbejderne vil også gerne være på kontoret

Det betyder dog ikke, at man helt ukritisk bare skal skifte de fysiske kontorer ud med rene hjemmearbejdspladser. Der er stadig 11 procent, der ikke ønsker at arbejde hjemmefra, ligesom mere end hver 3. siger (39 procent), at de arbejder mere end normalt, når de arbejder hjemmefra.

Samtidig kan man se, at særligt singler og unge gerne vil ind til fællesskabet på kontoret i løbet af ugen.

”Der er stadig stor værdi i at mødes ved kaffemaskinen og lige få alignet nogle af de små dagligdags ting, som man ellers ikke får klaret over et Teams-kald. Og så er vi vigtige for hinanden i forhold til det sociale, kulturen og ikke mindst innovationskraften i virksomheden. Så det handler om at opbygge en god hybrid virksomhed, hvor man både kan fungere fysisk og online sammen,” udtaler Annette Otto.

Atea har besluttet, at de fremadrettet skal være en fysisk virksomhed med et virtuelt mindset. Samarbejde, innovation og fællesskabet fungerer efter Ateas opfattelse bedst, når man er sammen fysisk noget af tiden, men samtidig give alle mulighed for fleksibilitet, hvor man arbejder hjemmefra nogle dage eller møder ind, så det passer med familielivet.

For dem skal balancen findes i de enkelte afdelinger, hvor der både skal tages udgangspunkt i opgaven, samarbejdet og relationerne samt den enkeltes ønsker. En ikke let opgave at give mellemlederne, hvorfor det også er vigtigt, at de bliver klædt på og trænet i denne nye opgave og ledelsesrolle.

Lav en plan for den hybride arbejdsplads

Selvom så mange medarbejdere har et tydeligt ønske om både at arbejde hjemmefra og på kontoret, har 68 procent af virksomhederne i modsætning til Atea endnu ikke en plan for, hvordan de skal få den hybride arbejdsplads til at fungere.

IT-Branchens CIO Transformation Board har derfor udarbejdet en liste over de tre største strategiske områder, man bør få styr på som virksomhed.

• Fastsæt rammerne for den hybride arbejdsplads
• Få styr på den hybride hverdag
• Styrk den hybride kultur

”Der findes nok ikke én plan, der passer til alle. Så det er vigtigt, at man i den enkelte virksomhed bliver enige om, hvordan medarbejdere og ikke mindst lederne skal agere i en hybrid hverdag, hvor teams sidder spredt ud geografisk, og hvor medarbejderne tjekker ind og ud forskelligt,” slutter Annette Otto.

Om undersøgelsen

Rapporten tager udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse med 2500 deltagere fra Computerworld it-jobbanks og Computerworlds databaser, og besvarelserne er indhentet i juni, juli og august måned 2021. De adspurgte it-professionelle er i alderen 18-65 år, og både ansatte i den private og offentlige sektor er repræsenteret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere