Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er sket en kraftig stigning i anvendelsen af kunstig intelligens i dansk erhvervsliv. Over 4000 danske virksomheder bruger nu AI som en integreret del af deres virksomheder.
Ifølge Danmarks Statistik er det en stigning fra 6 procent i 2019 og 11 procent i 2020 og til 24 procent her i 2021. Det svarer til en fordobling hvert år de seneste to år, hvilket bringer Danmark helt i top i europæisk erhvervsliv. Gennemsnittet i EU ligger nemlig kun på 7 procent.
”AI er en af de teknologier, som virksomhederne hurtigst har taget til sig, fordi man også får en gevinst ud af det stort set fra første dag. Et smart fix til virksomhedernes ofte komplicerede dataudfordringer. Derfor tror jeg også, at den voldsomme vækst vil fortsætte de næste mange år,” udtaler administrerende direktør i IT-Branchen Natasha Friis Saxberg i forbindelse med de nye tal.
Ikke godt i alle situationer
Det er dog ikke alle dele af en virksomhed der har lige så stor glæde af AI som andre. IT-Branchen har identificeret en række funktioner i virksomheder, hvor AI både er meget udbredt, og hvor det giver god forretningsmæssig mening at benytte det.
”Lige nu er det i høj grad ledelsen og it-afdelingen, der benytter AI, hvilket også er et naturligt sted at starte for mange virksomheder. Næste fase bliver, at det bliver udbredt længere ned i afdelingerne og ud til den enkelte medarbejder,” siger Natasha Friis Saxberg.
Det er ikke kun dansk erhvervsliv, der flokkes om den kunstige intelligens; også i det offentlige har der været godt gang i investeringerne, og ifølge IT-Branchen bruger 31 procent i det offentlige AI og maskinlæring, og det forventes, at omfanget når op på 90 procent i 2023.
IT-Branchen advarer dog mod at betragte AI som et vidundermiddel, som er løsningen på alt. Potentialet er stort, og der er estimater om at AI kan få Danmarks BNP til at vokse med 35 milliarder kroner.
”Men AI er ikke et vidundermiddel for alt, så det er samtidig vigtigt, at man får taget de nødvendige diskussioner omkring etik, jura og biased data, når man går i gang med sit AI-projekt,” lyder det fra Natacha Friis Saxberg.
Forandrer virksomhederne
Samtidig er IT-Brachen dog ikke i tvivl om, at AI bliver en af de teknologier, der for alvor vil ændre måden virksomheder og det offentlige driver deres virke på.
”AI får samme betydning for samfundet, som internettet viste sig at have for 20-30 år siden. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed forholder sig til, hvad teknologien kommer til at betyde for en selv samt for ens kunder og konkurrenter,” konkluderer Natacha Friis Saxberg.