Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Skysphere er en konceptbil, som skal vise hvilken vej Audi går med fremtidens luksusbiler.
Den er designet til to forskellige køreoplevelser: en storslået GT-oplevelse og en sportsoplevelse. Dette muliggøres af en variable akselafstand. Elektriske motorer og en sofistikeret mekanisme med karrosseri og karosserikomponenter, der glider ind i hinanden, gør det muligt at variere selve akselafstanden og bilens udvendige længde med 250 millimeter. Samtidig justeres bilens frihøjde med 10 millimeter for at øge komforten og køredynamikken.
Med et tryk på en knap kan føreren vælge sin egen køreoplevelse – enten fører man selv den 4,94 meter lange e-roadster i "Sports"-mode med reduceret akselafstand, mens baghjulsstyringen sikrer, at bilen forbliver agil på trods af sine dimensioner. Her forvandles interiøret til et ergonomisk perfekt sportsvogns-cockpit. Sammen med chassis og karosseri bevæger instrumentpanelet og monitorpanelet på midterkonsollen sig også bagud. Føreren finder alle betjeningselementer, inklusive rat og pedaler, i den position, der passer bedst.
Eller man kan vælge at blive kørt rundt i en 5,19 meter GT i det autonome "Grand Touring"-mode, mens man nyder himlen og landskabet, maksimal benplads og de tjenester, der tilbydes af et integreret digitalt økosystem.
Bilen er selvkørende på level 4, hvilket betyder, at føreren i visse definerede vej- og trafiksituationer kan delegere det fulde ansvar til bilen og ikke længere skal gribe ind.
Som et resultat kan betjeningselementer som rat og pedaler drejes til en usynlig position og derved fjernes helt fra interiøret. Interiøret er fri for kontrolelementer og fremstår som et let, rummeligt miljø, inspireret på mange områder af Art Deco-universet. De komfortable sæder minder om designermøbler, men opfylder kravene til et bilsæde, hvor sidestøtte og sikkerhedsfunktioner er en del af pakken. De er betrukket med bæredygtigt produceret mikrofiberstof, og takket være deres variable position i interiøret giver de den slags bevægelsesfrihed og benplads, der ellers kun kan opleves, når man flyver første klasse på et fly. Miljøcertificeret eukalyptustræ og syntetisk produceret kunstlæder er andre bæredygtigt fremstillede materialer, der bidrager til at skabe en enestående oplevelse i bilens interiør.
Inspireret af en klassiker
En legendarisk model fra virksomhedens egen historie – Horch 853 roadster – tjente som inspiration til den nye model. Den imponerende cabriolet, der også er omkring 5,20 meter lang, var ikke kun definitionen på moderne luksus i 1930’erne, men vandt også Concours d’Elegance i Pebble Beach i 2009.
Men den visuelle inspiration fra sin forgænger er begrænset til konceptbilens dimensioner og typiske proportioner med en ret kompakt kabine og lang front. Et kig under kølerhjelmen på Horch 853 afslører en 8-cylindret rækkemotor med en slagvolumen på 5 liter. Audi skysphere har derimod hovedsageligt elektriske drivkomponenter mellem forakslen og forruden.
0-100 på 4 sekunder
En elektrisk motor placeret på den bageste aksel leverer krafterne i Audi skysphere. Den yder i alt 465 kW og 750 Nm i en roadster, der kun vejer omkring 1.800 kg. Vægtfordelingen på omkring 60 procent på den drivende bagaksel skal give godt vejgreb og acceleration fra 0 til 100 km/t på 4 sekunder.
Audi skysphere's batterimoduler er primært placeret bag kabinen – hvilket bidrager til bilens tyngdepunkt og agilitet. Yderligere moduler findes mellem sæderne i interiørets midtertunel, og denne placering er også valgt til fordel for køredynamikken. Batteriets kapacitet forventes at være mere end 80 kWh, hvilket giver bilen en rækkevidde på mere end 500 kilometer i henhold til WLTP-standarden.
Da der er tale om en konceptbil er hverken pris eller lanceringsdato meldt ud. Vi skal formentlig vente et par år før vi ser en færdig model på vejene.