Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Børn og unge under 18 år får nye rettigheder, når de færdes på Googles platforme. Og samtidig sker der en række produktmæssige stramninger, som skal skærpe sikkerhed og privatliv for unge.
Det er resultatet af en stor pakke af tiltag på tværs af Google og YouTube, som Google i går præsenterede. Tiltagene skal skabe en sikrere onlineoplevelse for børn og unge under 18 år – og samtidig give forældre flere muligheder for at sætte retningslinjer for deres børns færden på internettet.
Skruen strammes
Eksempelvis får unge som noget nyt mulighed for at få fjernet billeder fra Googles søgemaskine, evt. via deres forældre. Til gengæld indskrænkes eller blokeres der for eksempelvis målrettede annoncer til unge, automatisk afspilning af videoer på YouTube og placeringshistorik.
"Intet er vigtigere end sikkerheden for vores børn og unge. Ikke bare i det virkelige liv, men også når de færdes på nettet. Derfor er det også naturligt – og nødvendigt – at vi hele tiden forbedrer de værktøjer, som både børn og deres forældre har for at færdes trygt på nettet. Det indebærer så også, at vi strammer skruen nogle steder,” siger Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef for Google i Danmark.
Alle tiltagene kan findes i denne blog. Her er et udpluk:
• Tryggere søgning: Google tilbyder allerede SafeSearch, som filtrerer stødende og seksuelt indhold for at gøre det sikrere at søge information på nettet – funktionen er standard for brugere under 13 år. Fremover bliver det udvidet til også at gælde brugere op til 18 år.
• Fjern billeder i søgemaskinen: I løbet af de kommende uger introduceres en helt ny politik, der giver alle under 18 år (eller deres forældre/værger) mulighed for at bede om at få fjernet deres billeder fra søgeresultaterne. Et værn mod bl.a. mobning.
• Sikker upload på YouTube: YouTube er beregnet til 13 år og op. Gruppen under 18 – altså de 13-17-årige – bliver fremover sat til den mest private indstilling, så deres uploadede videoer kun kan ses af dem selv og dem, de selv aktivt vælger. Dermed skal de unge træffe et mere oplyst valg af digitalt fodspor.
• Autoplay slås fra: For de 13-17-årige bliver automatisk afspilning (autoplay) fremover slået fra som standard. Samtidig vil de unge få påmindelser om at tage en pause fx ved sengetid.
• Placeringshistorik: Placeringshistorik er i dag slået fra som standard for alle brugere, mens man kan slå det til, hvis man ønsker det. Fremover bliver den mulighed helt lukket for brugere under 18 år. Forældre har dog stadig mulighed for at se, hvor deres børn befinder sig gennem Androids Family Link.
• Annoncering: Annoncører kan ikke længere målrette annoncer baseret på alder, køn og interesser til børn under 18 år. Google forhindrer også visningen af aldersbestemte annoncekategorier for teenagere.
• Google Play: I Google Play kommer en ny sikker sektion, hvor forældre kun finder apps, som bedømmes som familievenlige. Udviklere skal blandt andet redegøre for, hvordan deres apps indsamler og bruger data, så forældre nemt kan vurdere, hvad de giver tilladelse til, før de henter de enkelte apps.