Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Derfor kan en empatisk chatbot hjælpe ofre for identitetstyveri

Når de cyberkriminelle går på jagt, kender de ikke nogen landegrænser. Identitetstyveri er også blevet et problem i Danmark, og det betyder, at avancerede løsninger er nødvendige, vurderer firma bag ny chatbot.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I denne uge skrev vi historien om, at SAS Institute har udviklet en chatbot, der skal hjælpe ofre for identitetstyveri – et problem og en løsning, der kan virke meget amerikansk.

Chatbotten, som hedder ViViAN (illustreret med figuren øverst), kan besvare spørgsmål om, hvad du skal gøre, hvis du udsættes for denne form for tyveri. Den er i stand til at udvise empati – og endda indgå i en dialog, som angiveligt skal kunne hjælpe ofrene i gang med hurtigere at få deres identitet igen.

AOD PRO har talt med SAS Institute i Danmark for at få forklaret, om der virkelig er brug for denne type løsning i vores lille land, hvor vi i høj grad er vænnet til den personlige kontakt.

Mere identitetstyveri

Til AOD PRO oplyser SAS Institute, at uanset hvad der driver disse identitetstyverier, Covid-19 eller ej, så er det et stort og voksende problem i Danmark.

Ifølge Danmarks Statistik har 5 procent af alle danskere mellem 1 og 89 år været udsat for kreditkortbedrageri inden for det seneste år, og 31 procent af de store danske virksomheder har haft sikkerhedsbrud på trods af en aktiv indsats for at teste sikkerheden i netop disse typer virksomheder.

”Derfor vil en aktiv indsats også være relevant i Danmark,” oplyser SAS Institute til AOD PRO.

Bedre information med empati

Hvorfor det så er nødvendigt med en empatisk chatbot – er det ikke effektivt nok med en traditionel chatbot, hvor informationer bliver indhentet fra brugerne?

Her er holdningen fra SAS Institute, at kvaliteten af information bliver langt højere, når der bliver brugt en chatbot, som er i stand til at vise empati.

”Når chatbotten bliver empatisk giver det en mere menneskelig interaktion med den. Denne interaktion er baseret på en avanceret natural language processing-model, som kan forstå mere komplekse forespørgsler og give mere relevante og ikke-standardiserede svar på disse spørgsmål,” oplyser SAS Institute.

Mentalt presset

Derved udvides mulighederne for, hvad en chatbot kan bruges til af brugeren, og det skulle give en bedre brugeroplevelse.

”Det er i tilfældet med identitetstyveri ekstra relevant, da brugeren er i en mentalt presset situation,” lyder det fra SAS Institute.

En chatbot er dog et it-system og derved selv sårbar, men SAS Institute er ikke bekymret for, at en chatbot bliver et aktiv for de cyberkriminelle.

”Chatbots er ikke mere sikkerhedsmæssigt udsatte end alle andre it-systemer. Der er derfor ikke en øget risiko ved denne. Tværtimod vil den forbedrede svartid omkring identitetstyveri kunne afbøde konsekvenserne bedre,” er svaret fra SAS Institute.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere