TDC på vej til Letland
Danmarks største teleselskab, TDC, står nu på spring til at rykke ind i Letland. Det sker via det TDC-ejede mobilselskabet Bite i Litauen. TDC går efter at blive tredje operatør i Letland, hvor konkurrenterne er Tele2 og TeliaSosonera. ?Vi vil gerne ind i Letland, fordi det typisk er det første sted, vores erhvervskunder i Litauen går hen, når de ekspanderer?, siger Jesper Theill Eriksen fra Bite. (Børsen)
Forbrugerråd kalder lov om telebinding uklar
Forbrugerrådet mener, at et udkast til den lovændring, der skal sikre, at teleselskaber ikke binder deres kunder i flere end seks måneder, kan have den stik modsatte virkning. Forbrugerrådet frygter, at ændringen åbner op for, at flere teleselskaber indirekte binder kunderne i op til 12 måneder. ?Det er uklart om det er et smuthul, der gør, at teleselskaberne stadig vil kunne lave lange lejeaftaler. Hvis det er tilfældet, mener vi ikke, at loven opfylder sit formål, og vi risikerer, at der fortsat vil være uklarheder på telemarkedet?, siger politisk medarbejder i Forbrugerrådet Anders Hjort Jensen. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Telia dropper succes-produkt
Teleselskabet Telia dropper succesproduktet Telia Unlimited, hvor man for en fast pris på 400 kroner om måneden kan tale stort set ubegrænset i mobiltelefonen. Lukningen skyldes, at Radio- og TV-Nævnet har kaldt reklamen for produktet vildledende. Kritikken går på, at man ikke kan kalde et produkt for ubegrænset, når der findes flere begrænsninger. Men den forklaring giver ingen mening, mener teleanalytiker Johan Strand. Han er overbevist om, at Telia har opdaget, at produktet er en dårlig forretning. ?Kunderne køber jo ikke reklamen ? de køber abonnementsvilkår. Så hvis Unlimited virkelig er så god en forretning, som Telia siger, kunne man jo tilbyde det sammen produkt, og kalde det noget andet?, siger han. (Børsen)
Novos it-selskab på millardtogt
Novo Nordisks it-selskab, NNIT, melder sig nu ind i kampen om det millardstore offentlige it-marked, hvor KMD hidtil har haft hjemmebanefordel. NNIT har sidste år næsten fordoblet antallet af kunder uden for Novo-koncernen, og væksten stammer primært fra det offentlige marked. "For to år siden sagde jeg, at vi nok aldrig ville komme til at fokusere på andre nicher end farma- oog biotekindustrien. Vi mærker nu tydeligt, at IBM?s køb af Mærsk Data har fået kunderne til at se sig om efter et danskejet alternativ", siger NNIT?s administrerende direktør Torben Skriver Frandsen. I 2004 steg NNIT?s ordrer til det offentlige med 143 procent, så selskabet i alt solgte it-opgaver til kommuner, stat og amter for 24 millioner kroner. (Børsen)