40-årige Michael Dell, som står i spidsen for verdens største pc-producent, intensiverer kampen mod ærkerivalerne Hewlett-Packard (HP) og IBM på Asiens næststørste pc-marked, Indien.
Dell skruer op for blusset på det indiske pc-marked, da landets regering vil fjerne en import-told på 10 procent 1. april i år, skriver nyhedstjenesten Bloomberg.
Første skridt i Dell's øgede Inden-satsning er etableringen af et nyt callcenter i byen Chandigarth.
Svært ved at komme ind
Dell har haft svært ved at få foden inden for på det indiske marked, da det ikke selv har fabrikker i landet.
Dell har derfor importeret pc?erne til Indien, hvilket har gjort selskabets vigtigste konkurrenceparameter, lave priser, næsten ubrugeligt.
Selskabets import af pc?er har betydet, at dets to værste pc-konkurrenter, HP og IBM, har sat sig solidt på pc-tronen i verdens næstfolkerigeste land. Både HP og IBM har i modsætning til Dell bygget fabrikker i Indien.
Det indiske pc-marked nyder stor opmærksomhed blandt pc-producenterne, da det er præget af markant vækst.
Sidste år steg pc-salget med 34 procent, hvorimod den generelle vækst ifølge analysebureauet Gartner i hele Asien ?kun? var på 14 procent.
Analysehuset IDC forventer, at bortfaldet af importskatten får pc-priserne i Indien til at falde markant, og at det samtidig vil give Dell en gylden mulighed for at erobre store markedsandele fra konkurrenterne.
Det indiske it-marked er præget af vækstrater, der minder om dem, it-branchen i USA og Europa oplevede før dotcom-boblens brist i begyndelsen af årtusindet.
Ifølge en indisk pc-producentetforening, der blandt andet tæller HP blandt medlemmerne, vil markedet vokse med mere end 30 procent om året de næste tre år.
- Hvis udviklingen fortsætter, så vil vi sælge 10 millioner computere om året i 2008, siger Vinnie Metha, administrerende direktør for den indiske producentforening til Bloomberg.