Børsnoterede Søndagsavisen taber fortsat millioner af kroner på sine internet-aktiviteter i internetkoncernen Ofir, selv om net-aktiviteterne er vokset i størrelse og i mindre grad belaster bundlinjen for familien som helhed i Søndagsavisen.
Omsætningen af Søndagsavisens internet-aktiviteter, der er samlet i Ofir-koncernen, er således steget med 17,3 millioner.
Tabet er i samme periode gået fra et minus på 20,2 millioner kroner i 2003 til et minus på 4,9 millioner kroner i 2004. Tallene gælder hele Ofir-koncernen, som har aktiviteter i Storbritannien, Tyskland, Sverige og Danmark.
- Resultatet (for Ofir-koncernen, red.) er som forventet og understreger den positive udvikling, som internetaktiviteterne er inde i, står der i mediekoncernens beretning for 2004.
Et tab på 4,9 millioner fylder da også marginalt i de over 200 millioner kroner, som Ofir-koncernen samlet har haft i tab over de seneste fem år.
Lunere vinde
De 11,6 millioner kroner af stigningen på 17,3 millioner kroner i omsætning er uorganisk vækst, da det i regnskabet tilskrives en erhvervelse af 100 procent ejerskab i jobportalen Matchwork World Wide.
Men Ofir har også mærket de lunere vinde på annoncemarkedet på internettet, som blæser i øjeblikket.
Således kan selskabet berette om stigninger i annonceindtægterne på selskabets portalforretning.
Også jobannoncer er der blevet flere af. I maj måned beretter selskabet om et niveauskifte, der har holdet i andet halvår af 2004.
Søndagsavisens internet-aktiviteter udgør under fem procent af koncernens samlede omsætning, der i 2004 ender på 1,2 milliarder kroner.
På bundlinjen ender Søndagsavisen koncernen med et resultat før skat på 30,4 millioner kroner.