Flere af de store amerikanske trykte medier satser igen på internettet flere år efter, at it-boblen bristede, skriver The Wall Street Journal.
I sidste uge meddelte New York Times, at mediekoncernen køber forbrugerportalen About.com af en anden stor mediekoncern, magasin-udgiveren Primedia, for 2,3 milliarder kroner.
I januar købte Dow Jones, udgiver af blandt andet The Wall Street Journal, nyhedstjenesten Marketwatch for tre milliarder kroner. Marketwatch er udbyder af erhvervsnyheder og finansiel information.
Måneden før, i december, var det Washington Post, der annoncerede, at mediehuset køber internet magasinet Slate af Microsoft.
Udsolgt reklameplads
Den stigende interesse fra de trykte medier for udgivelser på nettet skyldes en kraftig stigning i annonceomsætningen på internettet og dermed et varsel om lavere vækstpotentiale for annoncesalget til papirudgaverne.
Mange medieselskaber oplever ifølge avisen en så kraftig efterspørgsel på annoncering på nettet, at de ikke har tilstrækkelig mange sider med reklameplades at sælge ud af.
Med købet af About.com får New York Times adgang til 22 millioner individuelle brugere om måneden. About.com vil dog blive kørt videre som et selvstændigt koncept.