Superoffice fortsætter med at vokse i Danmark. Det norske CRM-hus har i 2004 haft en vækst i Danmark på 11,3 procent i omsætning fra 20,6 millioner kroner i 2003 til 22,9 millioner kroner i 2004.
Væksten er langt fra sidste års tal på 40 procent, men direktør Michael Ærø er godt tilfreds med året.
- At have tocifret vækst i et marked, som er stenhårdt, og hvor pengene ikke sidder løst i lommerne, det er faktisk meget godt, konstaterer Michael Ærø fra Superoffice i Danmark.
Superoffice har i løbet af året løbende tegnet aftale med en række større kunder, men Michael Ærø fremhæver især en aftale med Bilinfo som et særligt gennembrud.
Selvkørende salgskanal
Aftalen med Bilinfo er en ny type aftale for Superoffice, en såkaldt OEM-aftale.
Bilinfo leverer i forvejen software-løsninger til 2.100 bilforhandlere og har nu også taget Superoffice med produktpaletten i en skræddersyet løsning til autobranchen.
Bilinfo lægger selv navn til CRM-systemet, der henter data direkte i Bilinfos nuværende kundesystem.
- Det er grundlæggende en helt anderledes forretningsmodel. Vi hjælper selvfølgelig Bilinfo hen ad vejen, men vi har stort set fået en selvkørende salgskanal, siger Michael Ærø.
Systemet kom op at køre i januar måned, og 40 autoforhandlere har tegnet aftale den første måned.
Forretningsmodellen adskiller sig også ved, at brugerne betaler en slags løbende leje for adgang til systemet og ikke en licens ved erhvervelsen.
Den slags aftaler forventer direktøren, at der kommer flere af i løbet af 2005.
Sverige overhaler hjemmemarked
Nyt i 2005 bliver også en helt ny version af Superoffice, ligesom der kommer et tillægsprodukt, Superoffice Handshake, der giver internet-adgang til anvendelse af en række funktioner i CRM-systemet.
Trods væksten i omsætning i Danmark matcher udviklingen dog langt fra væksten for Superoffice i selskabets bedst sælgende land, Sverige. Her er omsætningen vokset med 24,5 procent.
Dermed har salget i Sverige overhalet salget af Superoffice på hjemmebanen i Norge. I Sverige solgte Superoffice i 2004 for 60,9 millioner kroner.
Topscorer i vækst er England med en fremgang på 29,8 procent i omsætning. I kroner og øre er omsætningen dog kun en tiendedel af, hvad den er i Sverige.
Superoffice havde totalt en omsætning på 201,6 millioner kroner i 2004 og ender med et resultat før skat på 47,3 millioner kroner.