Rettet udgave: Computerworld Online har i en tidligere udgave af denne artikel skrevet, at de pågældende virksomheder handler i strid med den danske varemærkelovgivning. Denne formulering er ændret. Virksomhederne handler i strid med god markedsføringsskik, har flere advokater vurderet efterfølgende, hvilket ikke er det samme. Endvidere har Computerworld Online skrevet, at virksomhederne erkender ulovligheder. Det har Computerworld ikke belæg for. Computerworld beklager. Artiklen er rettet.
En række danske firmaer bryder reglerne for god markedsføringsskik på søgemaskinen Google. Det sker, når deres annoncer dukker op sammen med søgeresultatet, når man søger på en af deres konkurrenters navne.
Det vurderer en række advokater, som Computerworld har talt med.
Advokat Claus Sørensen fra advokatfirmaet Dahl, Koch & Boll, der tillige er formand for Foreningen af Danske IT-advokater, er ikke i tvivl om, at det er i strid med reglerne for god markedsføringsskik, når der dukker en annonce for et konkurrerende produkt op, når man søger på et bestemt varemærke.
- Det er afgjort en krænkelse af dansk lovgivning. Man må ikke snylte på en andens varemærke. Man må ikke bruge en konkurrents varemærke til at profilere egne produkter og ydelser, siger han.
Han får opbakning af en række øvrige jurister, som Computerworld har talt med. Deres fortolkningerne følger dermed den linie, som en række domstole har lagt for dagen i andre europæiske lande.
Nøgleordet er Nykredit
Søger man på navnet på Danmarks største realkreditselskab, Nykredit, dukker der med mellemrum annoncer op for en række selskaber.
Det drejer sig blandt andet om de to konkurrerende selskaber, der slås med Nykredit om markedet for produkter til finansiering af fast ejendom, nemlig Realkredit Danmark og Skandiabanken.
Både Realkredit Danmark og Skandiabanken har købt sig til annoncering på Google på en lang række søgeord. Ordene kredit, lån og bank er blandt ordene, som Skandiabanken for eksempel har på sin liste.
Men hverken Skandiabanken eller Realkredit Danmark har imidlertid købt sig til, at deres annoncer skal dukke op ved søgning på navnet på konkurrenten Nykredit.
- Hvis man søger på Nykredit kommer også andre frem. Det er overhovedet ikke noget, som vi har noget med at gøre. Vi har i hvert fald på ingen måde købt ordet Nykredit, siger marketingchef Anders Sørensen fra Danske Bank-koncernen.
Administrerende direktør Henrik Vad fra Skandiabanken garanterer på samme vis, at det har Skandiabanken heller ikke.
Det bekræftes af Addvisors, der har stået for indrykningen af Skandiabankens annoncer. Her henviser man til, at problemet skyldes en indeksering af ordet 'Nykredit' i Googles automatik til at give annoncerne bedre placeringer.
Anders Sørensen fra Danske Bank-koncernen oplyser, at bankens mediabureau i forvejen har taget kontakt til Google og bedt om at få løst problemet. Og der afventes på svar.
Hovedreglen er, at en virksomhed ikke må bruge andres varemærker eller kendetegn i markedsføringen af egen virksomhed.
- I strid med god markedsføringsskik er den formelle betegnelse, men snylteri er i virkeligheden et udmærket ord, siger advokat siger advokat Knud Wallberg fra advokatfirmaet Sandel, Løje og Wallberg, der har immaterialret på nettet som et af sine specialer.
Undtagelser
Der findes undtagelser for reglerne. For eksempel hvis man sælger reservedele eller tilbehør til et varemærke. Så må man annoncere med, at eksempelvis en udstødning passer til Mercedes, Ford, BMW eller andet bilmærke.
Det må man ifølge advokat Knud Wallberg fordi, det er nødvendigt for at kunne afsætte virksomhedens produkter. Men det er det ikke for direkte konkurrenter.
- Det er jo ikke nødvendigt for konkurrenter at skrive konkurrentens varemærke for at afsætte sine egne produkter. Det er i virkeligheden det afgørende kriterium, siger advokat Knud Wallberg.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Google. Selskabet henviser til hovedkontoret i USA, der endnu ikke er bemandet på grund af tidsforskellen.